شکا
Farsi | English | Russian | Arabic

آموزش مهارتهای بهره‌گیری از سواد رسانه‌ ای به عنوان جزیی از زندگی هر شخصی محسوب می‌‌شود. با استفاده از رسانه‌ های دیجیتال که بدون مرز بودن ارتباطات...


رسانه‌های دیجیتال مفهوم عام‌تری از رسانه‌های آنلاین است که دربرگیرنده همه نوع نرم‌افزار و محصولات الکترونیکی است. این واژه در جهان، اغلب نسخه‌ی‌وب روزنامه‌ها، وب‌سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها، وب‌سایت‌ شخصیت‌های دولتی و خصوصی، سازمان‌ها، روزنت‌ها و غیره را شامل می‌شود. رسانه‌های دیجیتال ازجنبه ابزاری چون قادر به‌برقراری صورت‌های‌مختلف ارتباطی هستند، امکان نشر پیام‌ها را بیشتر دارا می‌باشد.


ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای
ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای
 


آموزش مهارت‌های بهره‌گیری از سواد رسانه‌ای به عنوان جزیی از زندگی هر شخصی محسوب می‌شود. بنابراین با استفاده از رسانه‌های دیجیتال که بدون مرز بودن ارتباطات، با هزینه‌کم و دسترسی آسان به حجم وسیعی از اطلاعات از ویژگی‌های اصلی این رسانه‌ها به شمار می‌رود می‌توان تنوع و حجم بالایی از محتوای پیام‌ها را باسرعت بیشتری دریافت نمود. بهره‌گیری از دانش رسانه‌های دیجیتال وسیله‌ای برای گسترش درک و تفکر افراد جامعه از ماهیت قدرت در جامعه و نحوه استفاده آن در رسانه‌های اجتماعی است.


نقش سواد رسانه‌ای در کسب و کارهای دیجیتال

با رشد فناوری، مردم درپی آن هستند که نیازهای خود را باکمترین زمان و هزینه‌ممکن و با بیشترین سرعت دریافت کنند، از این‌رو شاهدیم که بسیاری از خدمات امروزه از طریق کسب و کارهای دیجیتال در فضای‌مجازی به شهروندان ارائه و عرضه می‌شوند.


در کنار این موضوع، خیلی‌ها علاقه‌مند هستند تا از علم، دانش، هنر و حرفه‌خود در فضای‌مجازی به کسب درآمد بپردازند و بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز می‌خواهند تا باتسلط بر این‌فضا بهترین خدمات موجود را در بین‌تنوع و تکثر خدمات ارائه‌شده دریافت‌کنند که لازمه تحقق این خواسته برخورداری از سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی برای تولید محتوای‌مناسب و جذب مخاطب است.


علاوه بر تاثیراتی که افزایش سواد رسانه بر تولید محتوای مناسب، سالم‌سازی و استفاده درست از فضای‌مجازی دارد، این مهم کمک می‌کند تا راه‌های کسب سود و درآمد از این فضا نیز برای علاقه‌مندان بدست آید، در اصل باتقویت سواد رسانه هم تولیدکنندگان و هم مصرف‌کنندگان در این فضا سود و منفعت کسب می‌کنند.


سواد رسانه‌ای به مهارت‌های استفاده از رسانه‌های جمعی و نوین با تحقق رژیم مصرف مناسب رسانه‌ای و گسترش تفکر انتقادی نسبت به محتوای رسانه، افزایش قدرت تحلیل در حوزه محتوا و پیام، گسترش اخلاق حرفه‌ای درخصوص استفاده از رسانه‌های جمعی و درنهایت تولید محتوای مناسب و ایجاد خدمات در فضای‌ رسانه‌ای کشور باهدف درآمدزایی و بهره‌مندی جامعه از خدمات سالم، مفید و ایمن اطلاق می‌شود.


خیلی‌ها موفق به کسب درآمد از فضای مجازی شده‌اند، اما باید پرسید که این درآمدزایی به چه طریقی انجام می‌شود و آیا در یک فرایند سالم، ایمن و مفید به تولید محتوا پرداخته‌شده و محصول نهایی بدرد جامعه می‌خورد یا خیر؟


ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای
ضرورت آموزش سواد رسانه‌ای
 


با ارتقای سواد رسانه‌ای می‌خواهیم درآمدزایی از فضای مجازی به گونه‌ای باشد که محتوای نامناسب و ناسالم که بدرد جامعه هدف نمی‌خورد، تولید نشود بلکه محتوایی تولید شود که غنی بوده و نیاز شهروندان را به شکل صحیح تامین نماید.


برخی سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی از طریق اتکا به شیوه‌های 'زرد' به کسب درآمد مشغول هستند، این سایت‌ها و شبکه‌ها از تولید محتوا و خدمات سالم ناتوان هستند و به‌نوعی از نظر رسانه‌ای و اطلاعاتی آنها را کم‌سواد یا بی‌سواد می‌دانیم چرا که به گونه‌ای فعالیت می‌کنند به جامعه آسیب می‌زنند.


برخی سایت‌ها و شبکه‌ها نیز دارای محتوای خوب هستند اما درآمدزایی ندارند و به این ترتیب فعالیت آنها در معرض خطر نابودی و تعطیلی است که این دسته را نیز به‌ لحاظ سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی باید جزو کم‌سوادها و یا بی‌سوادها باید دانست چرا که از کسب سود ناتوان هستند.


با ارتقای دانش و سواد رسانه‌ای در اصل می‌خواهیم ضعف‌های یاد شده در بین این ۲ دسته را برطرف کنیم. سواد رسانه تنها منحصر به‌تولیدکنندگان محتوا نیست، باید مصرف‌کنندگان فضای‌مجازی و رسانه‌ای نیز از مهارت‌های لازم برای تشخیص محتوای خوب و مناسب بهره‌مند شوند و اگر فاقد این قدرت باشند در زمره افراد کم‌سواد یا بی‌سواد قرار دارند.


تقویت سواد رسانه‌ای لازمه فرهنگ‌‌سازی و حمایت از کالاهای داخلی

ما با فقر رسانه‌ای در جامعه روبه‌رو هستیم، لازمه فرهنگ‌سازی برای مصرف کالای‌داخلی تقویت سواد رسانه‌ای است. تبلیغ برای خرید کالای ایرانی، مطالبه کیفیت از تولید‌کنندگان داخلی، تاکید بر ایجاد اشتغال جوانان، از جمله راهکارهای به دست آمده برای تقویت اقتصاد داخلی بوده است.


این روزها گسترش و تاثیرپذیری از شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره برای همه تبدیل به امری مبرهن شده است. به گونه‌ای که امروز بخش اعظمی از محتواها در حوزه‌هایی چون بازاریابی، مسایل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این فضاها رد‌و‌بدل می‌شود.


بنابراین باید پذیرفت که شبکه‌های اجتماعی (تلگرام، فیس‌بوک، اینستاگرام و...) با مسایل مختلف اجتماعی و فرهنگی ما ارتباط تنگاتنگ پیدا کرده است و اگر نگوییم این شبکه‌ها سبک‌زندگی ما را تغییر داده‌اند، اما شاید بتوان گفت در آینده‌ای نزدیک باید شاهد چنین رویدادی بود. وقتی در طول شبانه‌روز، این شبکه‌ها میانگین حدود ۴ساعت از وقت ما را می‌گیرند، پس ناخواسته سبک زندگی ما را به‌سمت تغییر سوق می‌دهند.


بر این اساس، اگر بخواهیم در تلاطم و امواج شبکه‌ها (محتویات شبکه‌ها) غرق نشویم و دچار آسیب و مشکلات نگردیم  لازم است آگاهی لازم درجهت شناخت و استفاده از این شبکه‌ها  را داشته باشیم.


در واقع، امروزه برای همه ما از دانش آموز مقطع ابتدایی تا مسن‌ترین افرادی که از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند (یعنی از کارگران و رانندگان، معلمان، دانش آموزان گرفته تا آن کارمندی که در طول ساعات‌کاری خود نصفی از ساعات را در شبکه‌های اجتماعی سیر می‌کند و یا حتی آن خانم خانه‌داری که عمده وقت‌خود را بجای راهنمایی و آموزش بچه‌ها، صرف گذاشتن محتوا در شبکه‌های اجتماعی می‌کند و...) لازم است که همه سواد رسانه‌ای داشته باشند؛


به این‎معنی که یک‌نوع درک متکی برمهارت که بر اساس آن بتوان انواع رسانه‌ها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.

البته باید توجه داشت لازمه این کار در درجه اول داشتن مطالعه و آگاهی برای فهم و نقد محتویات این شبکه‌هاست، که براساس آن بتوان پیام‌های رسانه‌ای را شناخت و تحلیل کرد و بیهوده ساعت‌های با ارزش عمر را پای اطلاعات و آگاهی کاذب انتشار یافته در این شبکه‌ها نکرد. چرا که ناخواسته خیلی از ما ها با انبوهی از اطلاعات و خبرها در طول شبانه روز از طریق همین شبکه‌ها مواجه می‌شویم، و چنانچه سواد رسانه‌ای لازم را نداشته باشیم قطعا دچار مشکل خواهیم شد.


بنابراین سواد رسانه‌ای در دنيای امروز کمتر از سواد خواندن و نوشتن نيست و به همان اندازه که سواد خواندن و نوشتن از ضروريات زندگی اجتماعی افراد به‌حساب می‌آيد سواد رسانه‌ای نيز درعصر پرتلاطم اطلاعات که هر روز خود را در مواجهه با رسانه‌ها‌ی گوناگون شنيداری، ديداری و نوشتاری می‌يابيم از اهميت والایی برخوردار می‌باشد.


در واقع، زمانی که ما در بزرگراه‌های اطلاعاتی در حال حرکت هستيم، اين ميزان سواد رسانه‌ای ماست که  به ما می‌گويد چه مقدار از وقتمان را در چه شبکه‌های بگذرانيم. بنابراين هدف سواد رسانه‌ای تنظيم يک رابطه منطقی و مبتنی بر هزينه فايده است. يعني بر اين اساس پی‌می‌بريم که شخص در قبال وقت و هزينه‌ای که صرف استفاده از اين شبکه‌ها کرده است چه چيزهای  را به دست آورده و چه چيز هايی را از دست داده است؟!


همچنین از طریق سواد رسانه‌ای است که متوجه خواهیم شد که تولیدکنندگان محتوای این شبکه‌ها چه کسانی هستند؟ چه اهدافی دارند؟ چه کسی از تولیدات آنها و نحوه بازنمایی واقعیت‌های اجتماعی از سوی آنها سود می‌برد؟ چه کسی ضرر می‌کند؟ و اینکه من کاربر اگر سواد رسانه‌ای نداشته باشم قادر به تشخیص نتیجه‌گیری از پیام‌ها و واکنش‌های عمومی نخواهم بود.


امروزه حضور کاربران در فضای شلوغ  مجازی با حجم گسترده‌ای از صفحه‌ها، گروه‌ها و کانال‌های مختلف، نیازمند آنست که در برابر چنین فضایی چتری بر سر گیرند و یک رژیم مصرف اتخاذ کنند؛ همه نیاز دارند در انتخاب‌هایشان بیشتر دقت کنند درست مثل اینکه حالا مردم در مورد تغذیه خودشان عمل می‌کنند چون مردم امروز باسوادتر شده‌اند، مراقب هستند که در غذایی که مصرف می‌کنند چقدر کلسترول، ویتامین یا مواد دیگر باشد، در فضای‌مجازی هم باید دانست چه مقدار باید در معرض این شبکه ها بود و چه چیزی از آنها برداشت.


همچنین ضروری است که نهادهای تاثیرگزار از جمله نهاد خانواده، آموزش و پرورش و... همه در روشنگری و آگاهی بخشی مردم در حوزه سواد رسانه‌ای نقش ایفا کنند و در این زمینه رهنمودهای  لازم را ارائه کنند، تا این شبکه‌های  اجتماعی در  دنیای مجازی، شبکه اصلی زندگی در دنیای واقعی از هم جدا نکند، بلکه مکمل و تسهیل‌گر آن باشد.


سایت دایرکتوری این امکان را به شما می‌دهد تا با تولید‌کنندگان و برند محصولات آنها آشنا شوید و با فرهنگ استفاده ازاین محصولات ایرانی نشاط و سلامتی را برای خود و خانواده فراهم نمایند.


شکا یک فروشگاه دایرکتوری اینترنتی است که در زمینه‌‌های شیرینی‌های سنتی، چای ارگانیک، زعفران، عسل طبیعی و ارگانیک، فرآورده‌های کنجدی و خرمایی، محصولات گیاهی و بدون‌قند یا رژیمی ایرانی به صورت تخصصی در جهت خرید مستقیم کاربران فعالیت می‌کند و هدفش حمایت از تولید‌کنندگان و محصولات ایرانی همچنین آشنایی کاربران از تولیدات و محصولات ایرانی است.

 

 حمایت از تولید‌ داخلی و معرفی محصولات ایرانی با نشان ایرانی یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق تولید ملی است 

 فروشگاه اینترنتی شکا پل ارتباطی مطمئن تولید‌کننده و مصرف‌کننده ایرانی 

 روابط عمومی سایت جامع فروشگاهی شکا 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید:


        instagram  

با خبر شدن از جدیدترین محصولات با عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از جشنواره تخفیفات شکا ، جدیدترین محصولات و طرح های ویژه فروش در خبرنامه فروشگاه شکا عضو شوید.

 
سال رونق تولید
هدف از تاسیس فروشگاه اینترنتی حذف واسطه ها و دلالان و کارکرد آن بصورت خدمات کاملا الکترنیکی در صنعت وب و فناوری دیجیتال و اطلاعات به تولیدکنندگان و کاربران و معرفی و فروش محصولات تولید‌کنندگان ایرانی است. ایجاد فرهنگ سازی و حمایت از تولید ملی در جهت یک حرکت جمعی ، اراده ملی و نهضتی همگانی از اهداف این مرکز می‌باشد. شعار ما هر جا قصد خرید داریم کالا و محصولات ایرانی را انتخاب کنیم .