شکا
Farsi | English | Russian | Arabic

تجارت الکترونیک یکی از با صرفه‌ترین و پر بازده‌ترین خدمات نوین دنیای امروزما است . با رونق گرفتن کسب و کارهای آنلاین و قدرت اینترنت در معرفی کالاها و خدمات، بازاریابی اینترنتی ...


با توسعه فناوریهای مبتنی بر وب و اینترنت، دنیای کسب‌ و‌ کار بشدت دچار تغییر و تحول گردیده است. اینترنت و فضای‌ مجازی بعنوان رسانه‌ای‌ نوین در امر تبلیغات، ویژگیهای منحصربفردی را دارا میباشد و بستر مناسبی را برای تبلیغات موثر و هدفمند برای تولیدکنندگان فراهم آورده است. 


تجارت الکترونیک یکی از با‌صرفه‌ترین و پر‌بازده‌ترین خدمات نوین دنیای امروز ما است. با رونق گرفتن کسب و کارهای آنلاین و قدرت اینترنت در معرفی کالاها و خدمات، بازاریابی اینترنتی نیز بسیار طرفدار پیدا کرده و شامل موارد مختلفی است که برای اجرای صحیح آن باید یک استراتژی درست را در پیش بگیرید.


برای موفقیت کسب‌ و‌ کارتان و بهره‌‌بردن کافی از بازاریابی اینترنتی لازم است تا یک استراتژی درست و حسابی داشته و علاوه بر آن باندازه کافی مهارت و آشنایی داشته باشید. مقاله‌ای که پیشرو دارید استراتژیهای بازاریابی‌ و فروش در شرایط رکود و بحران را ذکر نموده است.


 

راهکارهای فروش و دور زدن رکود


در ادامه میخوانیم :

- شرایط اقتصادی مانند یکسال دارای چهار فصل است 

- تابستان اقتصادی یا همان دوره رونق‌ اقتصادی

- پاییز اقتصادی یا همان دوره رکود اقتصادی

- زمستان اقتصادی یا همان دوره بحران اقتصادی

- بهار اقتصادی یا همان دوره رونق اقتصادی


این چهار دوره اقتصادی مانند چهار فصل‌ سال یکی پس از دیگری فرا میرسند و مدیران باید برای مواجه با دورانهای مختلف اقتصادی آماده باشند و استراتژی مناسب هر دوره را در زمان مواجه بکار گیرند. نگاه‌‌ نوین بمسائل مدیریتی ایجاب میکند که مدیران بسادگی از کنار نقش تاثیرگذار فناوریهای ارتباطی و اطلاعاتی عبور نکنند.


ورود گسترده رایانه و ابزارهای جانبی آن بدرون ساختار اجرایی تولید‌کنندگان و گسترش اقبال عمومی مدیران تولیدی بانجام اطلاع‌رسانی در حیطه شبکه جهانی اینترنت حتی بصورت ظاهری امری است که باید با توجه خاصی به آن نگاه کرد و راهکارهای مناسب را در بسترهای‌ موجود مشخص و بکار بست تا ابزارهای موثر در پیشرفت شاخصهای IT در بخش تولید به‌بهترین نحو ممکن، مورد استفاده قرار گیرد.


اما قبل از اینکه در مورد روشها و استراتژیهای مواجه در دورانهای اقتصادی رکود و بحران صحبت کنیم لازم است در ابتدا شرایط و خصوصیات هر دوره باختصار بررسی گردند.


دوره رونق: 

جذابترین دوره اقتصادی برای کسب و کارها میباشد چرا که توان خرید مردم در این دوره در بالاترین حد است، لذا تقاضا برای کالاهای عادی و کالاهای لوکس در حداکثر خود است. به‌تبع میزان عرضه این کالاها نیز در این دوره ببیشترین سطح خود میرسد. در دوره رونق اشتغال در بیشینه خود قرار دارد و ورود شرکتها و تولیدیهای جدید ببازار بوفور بچشم میخورد. در عین حال سرمایه‌گذاری برای توسعه واحدهای تولیدی در این دوره بسیار زیاد است . 


دوره رکود : 

بیکاری افزایش مییابد و توان خرید مردم نیز کاهش. هرچند در این دوره تقاضا برای کالاهای عادی هنوز بالاست اما تقاضا برای کالاهای لوکس کم میشود. در این دوره سرمایه‌گذاری برای توسعه واحدهای تولیدی کاهش مییابد و کم‌کم پدیده مازاد کالا مشهود میشود. و این به‌این معناست که فروختن بآسانی قبل نیست و برخی شرکتها و تولیدیها در حوزه فروش با مشکلاتی مواجه میشوند.


دوره بحران :

سخت‌ترین دوره اقتصادی است. تقاضا برای کالاهای عادی و کالاهای لوکس بشدت کاهش مییابد. چرا که توان خرید مردم بشدت کاسته شده است و بیکاری بحداکثر خود رسیده است. فعالیتهای توسعه‌ای شرکتها و تولیدیها متوقف شده و تقاضا برای کالاهای زیر ساختی نیز با کاهشی شدید همراه میشود. بدلیل عرضه بیش از تقاضای‌ کالاها بسیاری از آنها با مشکلات جدی مواجه میشوند و رد این دوره است که برخی محکوم بفنا هستند.


دوره بهبود : 

وضعیت اشتغال بتدریج بهتر شده و توان خرید نیز افزایش مییابد. لذا مجددا تقاضا برای کالاهای عادی و بعد برای کالاهای لوکس افزایش مییابد و آنها بفکر افزایش عرضه میافتند. از آنجا که چالشهای اصلی کسب‌و‌کارها در دورانهای رکود و بحران شکل میگیرد، روشها و استراتژیهای مواجه با دورانهای رکود و بحران اقتصادی همیشه مد‌نظر بوده است. با گسترش روز افزون اطلاعات و فناوری تاثیر فوق‌العاده بر روی فناوری کسب و کار اعمال شده است و کسب‌و‌کار امروزی در مقابل کسب وکار سنتی پیشرفت بسزایی کرده است.


با جرات میتوان گفت که کسب‌وکار امروزی پیشرو با فناوری روز دنیا باید همگام باشد تا بتواند کاربران بیشتری را مجذوب خود کند و اشکالات فناوریهای‌سنتی را برطرف سازد.  لذا در این خصوص نکات ذیل قابل توجه است.


۱- هرچه رقابت شدیدتر شود اهمیت و ضرورت رعایت اصول بازاریابی بیشتر میشود، لذا تسلط به اصول بازاریابی و دقت دراجرای این اصول در دوره بحران و رکود از اهمیت بمراتب بیشتری برخوردار است. پس بهترین راه این است که انواع روشهای بازاریابی اینترنتی را یاد بگیرید. در مورد تکنیکهای فروش در وب و بازاریابی اینترنتی تحقیق و مطالعه کنید. با توجه به‌نوع کسب و کار و میزان سرمایه خود بهترین روش بازاریابی اینترنتی را برای خود پیدا کنید. در مورد اینکه چطور میتوانید ترافیک هدفمندی را به وبسایت خود جذب کنید مطالعه کنید.


۲- باید دانست آمادگی جهت مواجه با دورانهای رکود و بحران را باید از دورانهای بهبود و رونق آغاز کرد. بنابراین کسب وکارهایی که در پیش بینی دورانهای رکود و بحران عملکرد بهتری داشته باشند میتوانند جایگاه بهتری در رقابت کسب نمایند.


۳- مساله اصلی مدیران در دورانهای رکود و بحران، مدیریت نقدینگی است. چراکه از یکطرف خریدان تمایل بپرداخت اقساطی یا تاخیری دارند. و از طرف دیگر تامین‌کنندگان تمایل بدریافت وجوه بصورت نقدی و آنی دارند. بهترین گزینه سایت تجارت الکترونیک، فروش‌کالا بصورت آنلاین است.بازدیدکننده‌های سایت میتوانند محصولات را ببینند، انتخاب کنند، سفارش دهند و هزینه‌ها را بپردازند.


ساخت یک سایت تجارت الکترونیک بدلیل ویژگیهای زیادی که باید داشته باشد کار پیچیده‌ای است. کاربران باید بتوانند محصولات شما را مشاهده کنند، انتخاب کنند، قیمت محصول را بپردازند.


۴- در دوره رکود و بحران اندازه بازار بشدت کوچک میشود و این به این معناست که جا برای شرکتها و تولیدیهای فعال در یک بازاربسیار تنگتر شده و لذا برخی از آنها دچار ورشکستگی شده و از بازار خارج میشوند لذا هدف اصلی مدیران در این دوره باید حفظ بقا باشد و اهداف توسعه‌ای بجز موارد خاص در این دوره جایی ندارند. فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک دو حوزه‌ی اصلی در رشد و توسعه‌ بشمار میروند.


بسترهای مناسبی که بلطف گسترش اینترنت در سالهای اخیر ایجاد شده این امکان را به تولیدکنندگان و شرکتها میدهد تا با استفاده از فناوری اطلاعات و قابلیتهای موجود در بخش تجارت الکترونیک با راه‌اندازی کسب و کارهای جدید نیازهای کاربران را پاسخ بدهند.


۵- باتوجه بکاهش شدید توان خرید کاربران در این دوره، دیدگاه‌ها و ارزشهای کاربران نیز دچار تغییر خواهد شد. لذا مدیران در دوره بحران و رکود باید اجزای آمیزه بازاریابی خود را مجددا طراحی و اجرا نمایند. یک کسب‌وکار پویا نیاز به انعطاف‌پذیری دارد چون همواره طی زمان تغییراتی در آن بوجود میآید که باعث میشود کار با طرح اولیه‌ای که روی کاغذ نوشته‌اید متفاوت باشد.


۶- بدلیل افزایش حساسیت بقیمت در این دوره، بسته‌بندی شکیل و جذاب کمتر مورد توجه قرار میگیرد. لذا شرکتها و تولیدیها باید تلاش کنند با حذف کردن بخشهای پرستیژی و غیر ضروری، محصولات مناسبتری از نظر قیمتی طراحی و عرضه کنند. بعنوان نمونه تولید محصولات با بسته‌بندی کوچکتر میتواند در این دوره مد‌نظر قرار گیرد.


۷- باتوجه بتغییر شرایط بازار مانند افزایش رقابت قیمتی بین شرکتها و تولیدیها در مقابل تمایل کاربران بخرید محصولات ارزانتر، اهداف قیمتگذاری در این دوره باید مورد بازنگری قرار گیرد. بعنوان نمونه هدف دستیابی بحداکثر سود جای خود را بهدف حفظ بقا خواهد داد.


۸- باتوجه بشکلگیری پدیده مازاد کالا در این دوره و مشکل شدن عملیات فروش، اهمیت شرکتها و تولیدیهای پخش و یا  واسطه بسیار افزایش مییابد. لذا سیاستهای توزیعی شرکتها و تولیدیها نیز باید در این دوره تعدیل شود. بعنوان نمونه اعطای جوایزفروش ویژه بنمایندگیها و یا شرکتهای پخش میتواند مورد بررسی قرار گیرد.


راهکارهای فروش و دور زدن رکود


 ۹- برخلاف تصور برخی از مدیران، اهمیت استفاده از ابزارهای فناوری دیجیتال مانند اینترنت همچنان در این مرحله بالاست. امروزه با استفاده ازفناوری دیجیتال روز دنیا میتوانید محبوبیت و اعتبار تولیدی خودتان را افزایش دهید و کاربران احتمالی را به سمت خود بکشانید. تجارت الکترونیک یک فرایند کاملا تخصصی است که ورود بدون دانش و تجربه به آن مستلزم پرداخت هزینه و زمان زیاد و در بسیاری از مواقع شکستهای سنگین است.


ورود بدنیای تجارت الکترونیک مستلزم آشنایی با مجموعه‌ای از تخصصها اعم از مسائل فنی و طراحی وب، اصول بازاریابی و تبلیغات، مدیریت منابع انسانی، مالی و منابع فیزیکی، خلاقیت و کارآفرینی، مدیریت‌فردی و گروهی و .. است. طبیعتا شرکتهایی که توانسته‌اند توان نقدینگی خود را در این دوره حفظ کنند میتوانند از این مزیت بنحوی مطلوب بهره‌جویند.


 ۱۰- فراموش نکنید در دوره رکود و بحران صاحبان رسانه‌های تبلیغاتی نیز در شرایطی مشابه‌ ما قرار گرفته‌اند. لذا با افزایش قدرت چانه‌زنی صاحبان صنایع و تولید امکان تهیه فضای رسانه‌ای با قیمتهای مناسب در این دوره بالاست. داشتن یک وبسایت میتواند شما را در ارائه تبلیغات محصولاتتان کمک کند و هزینه‌های تبلیغاتی شما را کاهش دهد.


 ۱۱- برخی از ابزارهای ترفیع و ترویج از جمله چاشنیهای فروش در این دوره از اثربخشی بیشتری برخوردار هستند. امکان تخفیفهای متنوع برای کاربران بصورت بازه‌های زمانی، کوپنهای تخفیف، قرعه‌کشی و اهدای جایزه و ... از این جمله‌اند.


۱۲- در کنار سختیهای فراوانی که در دورانهای رکود و بحران پیش پای مدیران شرکتها قرار میگیرد، فرصتهای نابی هم‌شکل میگیرد که در صورت پیش بینی درست، آمادگی لازم و حفظ نقدینگی کافی میتوان از این فرصتهای طلایی استفاده کرد. بعنوان مثال استفاده از سایت تجارت الکترونیک، فروش‌کالا بصورت آنلاین علاوه بر داشتن مخاطبان بیشمار،خاص بودن آنهاست که امتیازی برجسته برای شرکتها و تولید‌کنندگان محسوب میشود.


باید در نظر داشته باشیم همانگونه که زمستان همیشگی نیست دوره بحران اقتصادی نیز همیشگی نخواهد بود. بهار و تابستان اقتصادی، سهم شرکتها و تولیدیهایی خواهد شد که موفق شوند زمستان سرد را پشت سر بگذارند. شرکتها و تولیدیهایی ازاین دوره سخت گذر خواهند کرد که نسبت به‌بقیه رقبای خود اشتباهات کمتری داشته باشند و عمکرد بهتری از خود نشان دهند. زمانی که فرمول اصلی را بدانید میتوانید به راحتی مخاطبان هدف خود را پیدا کرده و بجایی بروید که آنها حضور دارند و بدون هیچ ریسکی کسب‌و‌کارتان را تبلیغ کنید.


طبیعتا با فرا‌رسیدن دورانهای بهبود و سپس رونق سیاستها و استراتژیهای شرکتها مجددا باید بازطراحی شود و آمادگی برای دوره بحران بعدی نیز از همین زمان آغاز میشود. قرار گرفتن در شبکه‌های اجتماعی فرصت مهمی است که باید درست و بجا از آن استفاده شود. امروزه با گسترش شبکه‌های اجتماعی،حضوردر آنها برای هرتولیدکننده‌ای  بدغدغه‌ای مبدل گشته که افراد سعی میکنند بهرطریقی که شده محصولات خود را در آن به مخاطبانشان معرفی کنند. طراحی جذاب، تبلیغات هدفمند، امکان برخورداری ازفناوری روز دنیا، برخورداری از متخصصین فناوری اطلاعات، فروش محصولات بروش کاملا الکترونیک، دستیابی سریع و آسان و...


ما شما را دعوت میکنیم با حضور و ثبت‌نام در سامانه دایرکتوری و فروشگاه اینترنتی شکا و این سبب میشود تا نسبت به گذشته شصت درصد بیشتر به چشم بیایید و مخاطبان شما را بهتر ببینند و اینگونه است که شانس خود را برای فروش و ارائه خدمات افزایش میدهید و هم در جمع تولید‌‌کنندگان ایرانی حضور مییابید باید حرفه‌ای عمل کنید!


شکا یک سامانه دایرکتوری و فروشگاه اینترنتی است که در زمینه‌‌های شیرینیهای سنتی، چای ارگانیک، زعفران، عسل طبیعی و ارگانیک، فرآورده‌های کنجدی و خرمایی، محصولات گیاهی و بدون‌قند یا رژیمی ایرانی بصورت تخصصی در جهت خرید مستقیم کاربران فعالیت میکند و هدفش حمایت از تولید‌کنندگان و محصولات ایرانی همچنین آشنایی کاربران از تولیدات و محصولات ایرانی است.

شُکا نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما را صمیمانه ارج نهاده و به آن بعنوان مرجعی مهم و قابل اعتماد مینگرد. بهبود امور و داشتن جامعه‌ای سالم آرزوی ما و نظرات شما یاریگر ما در ارائه‌ی هر چه بهتر خدمات است از اینرو مشتاقانه منتظر ارسال ایده‌ها، پیشنهادات شما هستیم.

 

 حمایت از تولید‌ داخلی و معرفی محصولات ایرانی با نشان ایرانی یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق تولید ملی است 

 فروشگاه اینترنتی شکا پل ارتباطی مطمئن تولید‌کننده و مصرف‌کننده ایرانی 

 روابط عمومی سایت جامع فروشگاهی شکا 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید:


        instagram  

با خبر شدن از جدیدترین محصولات با عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از جشنواره تخفیفات شکا ، جدیدترین محصولات و طرح های ویژه فروش در خبرنامه فروشگاه شکا عضو شوید.

 حمایت از محصولات ایرانی
سال رونق تولید
هدف از تاسیس فروشگاه اینترنتی حذف واسطه ها و دلالان و کارکرد آن بصورت خدمات کاملا الکترنیکی در صنعت وب و فناوری دیجیتال و اطلاعات به تولیدکنندگان و کاربران و معرفی و فروش محصولات تولید‌کنندگان ایرانی است. ایجاد فرهنگ سازی و حمایت از تولید ملی در جهت یک حرکت جمعی ، اراده ملی و نهضتی همگانی از اهداف این مرکز می‌باشد. شعار ما هر جا قصد خرید داریم کالا و محصولات ایرانی را انتخاب کنیم .