شکا
Farsi | English | Russian | Arabic

حفاظت و نگهداری محتوی بسته هدف اصلی بسته‌بندی است که رضایت مشتریان در‌ خصوص تازگی غذا را تأمین می‌کند و تضمین کننده سلامت  استفاده مواد غذایی...


به بسته‌بندی محصولات اهمیت دهید ! 


شاید حفاظت و نگهداری از کالا اصلی‌ترین هدف از بسته‌بندی باشد اما این صنعت به عاملی تأثیرگذار برای جلب مشتری، ایجاد نام و نشان و حتی ارایه اطلاعات‌جانبی در‌خصوص کیفیت و ویژگی‌های کالاست. بسته‌بندی جزو لازم و ضروری یک‌محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر‌عهده دارد.


بسته‌بندی، حلقه مفقوده تولید در ایران و ترسیم کننده مسیر صادرات با نام و نشان کالای ایرانی است. این صنعت تنها با هزینه کرد ۱۰ درصد ارزش کالای تولیدی قادر به ایجاد ۹۰درصد ارزش افزوده است.صنعت بسته‌بندی ریل‌گذار اصلی حرکت به‌سوی برند‌سازی و بازاریابی کالا در بازارهای صادراتی و تحقق برونزایی در اقتصاد ایران است.


علم طراحی بسته‌بندی؛ علم، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبار، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است به‌گونه‌ای که از سویی کمترین آزار درحین تولید تا مصرف به‌محتوای محصول و از سوی دیگر به محیط‌زیست وارد شود. بسته‌بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی، و تولید بسته‌ها می‌شود، بسته‌بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده است و در تمام اطراف خود آن را مشاهده می‌کنیم.


از اقلام مواد‌ غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای‌ مصرفی و لوازم‌ خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمیایی همه با بسته‌بندی مرتبط هستند. وظیفه اصلی بسته‌بندی محافظت از محصول است. بسته‌بندی با برچسب‌های استاندارد این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه‌شویم چه‌نوع محصولی داخل بسته قراردارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است.


سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمان‌های معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گام‌های مهمی در تدوین استانداردهای بسته‌بندی و مشخصات فنی آن برداشته‌اند. طراحی بسته‌بندی شامل طراحی فیزیک بسته‌بندی و گرافیک آن است. در زمان حاضر به‌نظر می‌رسد طراحی بسته‌بندی باید زیرگروه طراحی محصول باشد به‌گونه‌ای که به‌طراحی بسته‌بندی به‌عنوان جزئی از کمپین عملیات طراحی محصول نگریسته و همپای آن اغاز شود و انجام یابد.


گرچه وضعیت صنعت بسته‌بندی در سال‌های اخیر روبه رشد بوده است اما هنوز در این صنعت دچار ضعف‌هایی هستیم و باید فرهنگ‌سازی لازم درخصوص توسعه صنعت بسته‌بندی انجام گیرد. همان‌طور که شاهد هستیم خیلی از محصولات دیگر کشورها با کیفیتی نامناسب‌تر از محصولات ما اما با بسته‌بندی بهتر بازار دنیا را اشغال کرده‌اند. این درحالی است که کشورما با وجود محصولات باکیفیت اما با بسته‌بندی ضعیف نمی‌توانیم بازارجهانی را از آن خود کنیم.


صنعت بسته‌بندی از حمایت چندانی از سمت دولت برخوردار نیست. همچنین در بخش خصوصی تحرک چندانی در این زمینه صورت نگرفته است. لذا نیاز به حرکت جدی در وزارت صنایع احساس می‌شود که باید فرهنگ‌سازی شود. البته مکمل جریان بسته‌بندی، برندسازی است که در این زمینه هم کشور ما دارای ضعف است. به‌طوری که بیشتر برخی از کشورها با داشتن این دو مؤلفه محصولات کم‌کیفیت خود را براحتی در بازارهای جهانی عرضه می‌کنند. کشور ما بدلیل ضعف در این زمینه حتی محصولات با کیفیت را نمی‌تواند صادر کند.


به بسته‌بندی محصولات اهمیت دهید !


- پایین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته‌بندی

کمبود و نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی محصولات در مناطق عمده تولید محصولات تأثیر شگرفی بر کاهش ارزش افزوده و از دسترس خارج شدن سود تولید دارد و سالانه هزاران تن انواع محصولات کشاورزی در سراسر کشور تولید می‌شود که مقدار زیادی از این محصولات به‌صورت فله‌ای، بدون فرآوری و بسته‌بندی به‌دیگر مناطق ایران و کشورهای دنیا بویژه کشورهای آسیای میانه صادر می‌شود.


ارزش صنعت بسته‌بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر، از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست. بررسی آمارهای موجود و مقایسه آن با کشورهای دیگر نشان می‌دهد که سهم ایران در صنعت جهانی بسته‌بندی بسیار ناچیز است. پایین بودن جایگاه ایران در صنعت بسته‌بندی و نبود چشم‌انداز روشنی از رشد این صنعت می‌تواند تبعات منفی برای اقتصاد کشور به‌دنبال داشته باشد. صنعت بسته‌بندی بعنوان توانمندساز بخش‌های اقتصادی عمل می‌کند.


ضعف در این صنعت می‌تواند آسیب‌های جدی به سایر بخش‌های اقتصادی وارد سازد. این ضعف در نهایت باعث ضعف شرکت‌های ایرانی در بازارهای صادراتی و بازارهای داخلی شده و مزیت رقابتی چندانی نخواهند داشت. بسته‌بندی محصولات در بازارهای بین‌المللی نقش بسزایی دارد. برخی از محصولات باکیفیت کشورمان به‌دلیل ضعف در نوع بسته‌بندی در دنیا جایگاهی ندارد.


به اعتقاد کارشناسان، ما باید به روش‌ها و مدل‌های نو روی بیاوریم نه ‌این‌که تنها از چیزی که هست الگوبرداری کنیم. به شکل‌های جدید بسته‌بندی، روش‌های جدیدی که در این زمینه وجود دارد و نوع عرضه‌ آن فکر کنیم. خطوط بسته‌بندی را تا جایی که امکان دارد در داخل تولید کنیم و اگر شرایط این کار مهیا نیست حتی‌الامکان وارد کنیم. طبق اظهار کارشناسان، صنعتگران ما قادر هستند ماشین‌آلات بسته‌بندی را در داخل را بسازند و نیازمند روحیه نوآوری دراین زمینه‌ایم.


به بسته‌بندی محصولات اهمیت دهید !


- کمبود تکنولوژی‌های در صنعت بسته‌بندی

مهمترین ضعف موجود در صنعت بسته‌بندی، کمبود تکنولوژی‌های روز دنیاست. لذا باید خطوط و ماشین‌آلات مورد‌نیاز در این صنعت را در داخل بسازیم و حتی‌الامکان از شرکت‌های دانش‌بنیان کمک بگیریم و جای این موضوع در صنعت بسته‌بندی ما خالی است.بالاترین تبعات منفی تجاری و اقتصادی که دارد این است که محصولات غذایی، دارویی، صنعتی کشور ما در دنیا جایگاهی ندارد و بزرگترین ضربه را به صادرات ما میزند.


هم‌اکنون استراتژی کشور این است که درآمدهای کشور را به سمت درآمدهای غیرنفتی ببریم که عملکرد ضعیفی داریم. به‌عنوان نمونه فرش که یکی از محصولات صادراتی کشور محسوب می‌گردد، نیازی به بسته‌بندی ندارد و جایگاه خود را را در بازارهای جهانی دارد. اما محصولاتی از قبیل پسته که در بازارهای جهانی بصورت فله‌ای به فروش می‌رسد، کشورهای دیگر به بهترین شکل بسته‌بندی می‌کنند و بنام خود. در بازار عرضه می‌کنند و سود حاصل از فروش محصول نصیب این کشورها می‌گردد. در این صنعت کار متمرکزی صورت نگرفته است.


اعتقاد من این است که دستگاه‌های بسته‌بندی در داخل داریم. البته مانعی برای واردکردن تکنولوژی‌ها وجود ندارد. البته باید رایزنی‌های که انجام شده در این مدت توانسته‌ایم این دستگاه‌ها را وارد کنیم و تحریم هم نتوانسته مانع این کار شود. حال باید ببینیم رشد تکنولوژی این صنعت در ایران در اولویت است یا وارد کردن تکنولوژی که هر دو میسر و قابل مدیریت است. اما برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.


برای ایجاد آن نیاز به تشکیل کمیته‌‌ای که استراتژی و برنامه عملیاتی تدوین و سپس پیاده‌سازی شود.ما نیاز به ارزآوری بالا داریم لذا عقبه ارزآوری بالا سه چیز است؛ محصول خوب، بسته‌بندی مناسب و برند خوب.


در بعضی مواقع محصول خوب هست اما به‌دلیل نداشتن برند خوب و بسته‌بندی مناسب، عرضه قابل توجهی نداریم. برای توسعه صنعت بسته‌بندی در کشور باید تکنولوژی خود را در این صنعت ارتقا دهیم. بسته‌بندی در واقع نیازمند استرانژی جدید است.


به بسته‌بندی محصولات اهمیت دهید !


 - بسته‌بندی و کاهش ضایعات مواد غذایی

حفاظت و نگهداری محتوی بسته هدف اصلی بسته‌بندی است که رضایت مشتریان مدرن در‌خصوص تازگی غذا، غذای فرآوری شده را تأمین می‌کند و تضمین کننده سلامت و راحتی استفاده مواد غذایی فارغ از فصل و مکان است. علاوه بر عملکردهای اصلی بسته‌بندی، عملکردهای بعدی از جمله اطلاع‌رسانی درباره محصول، سهولت استفاده، ارایه محصول، ارتباطات برند، ترویج و تبلیغ، مسؤولیت اقتصادی و زیست‌محیطی را نیز برعهده دارد.


بسته‌بندی در صنایع غذایی ارزش‌های افزوده برای محصول ایجاد می‌کند و محصول را از صدمات فیزیکی و صدمات ناشی از تأثیر آب و هوا، اکسیداسیون و رطوبت حفظ می‌کند ضمن این‌که مانع از دست رفتن ارزش غذایی می‌شود. بسته‌بندی باید ارزش‌های چشم‌نواز را برای مشتری ایجاد کند یعنی بسته‌بندی و طراحی باید به نوعی جذاب باشد و مشتری را جذب کند. برندها معمولاً خود را با بسته‌بندی عرضه می‌کنند برند مطلوب علاوه بر در نظر گرفتن ارزش‌های غذایی و نیازهای مشتری باید دارای بسته‌بندی جذاب، مطلوب و مشتری‌پسند باشد.


- لزوم برنامه جامع در صنعت بسته‌بندی

برای پاسخ به نیازهای روز افزون کشور در بخش بسته‌بندی لازم است که برنامه‌ای جامع در این خصوص طراحی و اجرا شود که پیشنهاد‌های زیر می‌تواند در این مسیر کمک شایانی به توسعه این صنعت کند. مطالعه همه جانبه وضعیت بسته‌بندی در کشور و تحلیل نقاط قوت و ضعف آن و ترسیم نقشه راهی بلند‌مدت برای حمایت از صنعت بسته‌بندی در کشور با توجه به این که در آینده بسیاری از مصرف‌کنندگان به تبعات زیست‌محیطی صنعت بسته‌بندی حساسیت بیشتری از خود نشان خواهند داد.


جهت پاسخ به این نیازها و ایجاد توازن بین الزامات توسعه‌ای این صنعت و تبعات زیست محیطی آن، تمرکز به بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست از اهمیت زیادی برخوردار است. بررسی برنامه‌های کشورهای دیگر نیز مؤید این نکته مهم است. ‌افزایش آگاهی‌های عمومی در‌خصوص صنعت بسته‌بندی از طریق برگزاری نمایشگاه‌های سالانه، دوره‌های آموزشی و ...


همچنین مبادله تجارب فنی با کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی، می‌توان با افزایش توجه به تعالی شرکت‌های فعال در این صنعت از طریق اعطای جوایز ویژه بسته‌بندی ‌به‌دلیل مواد غذایی که در مقابل عوامل جوی و میکروارگانیزم‌ها فاسد می‌شود، بسته‌بندی در صنایع غذایی از اهمیت بالایی نسبت به صنایع دیگر برخوردار است. هر‌چند صنعت در مواد غذایی در شکل جدید خود عمر چندان زیادی ندارد اما طی دهه‌های اخیر شاهد رشد این صنعت در کشورمان می‌باشیم.


به بسته‌بندی محصولات اهمیت دهید !


مشکلاتی که در زمینه توسعه بسته‌بندی مواد غذایی کشور وجود دارد بسیار متعددند که برخی عبارتند از:

۱- عدم اطلاع تولید‌کنندگان از نقش و اهمیت بسته‌بندی و تأثیر آن بر موفقیت و ارائه محصولات مطابق نیاز بازار و خواست مصرف‌کننده.

۲- پایین بودن سطح کیفیت ظروف بسته‌بندی و بسته‌های تولیدی

۳- پایین بودن سطح کیفیت ماشین‌آلات بسته‌بندی ساخت داخلی.

۴- گرانی تجهیزات و سیستم‌های پیشرفته بسته‌بندی و سرمایه‌گذاری بالا درخصوص خریداری  تجهیزات از خارج به‌ویژه سیستم‌های اسپتیک.

۵- ضعف سیستم آموزشی در‌خصوص تربیت کارشناسان متبحر در زمینه بسته‌بندی و عدم وجود مراکز و پژوهشکده‌های تحقیقاتی در زمینه بسته‌بندی در کشور این در حالی است که در کشورهای نظیر آمریکا هزینه‌های صرف‌شده برای بسته‌بندی بیش از ۱۰۰ دلار برای هر نفر در سال است و حدوداً ۴/۱ نیروی کار در زمینه تولید مواد اولیه بسته‌بندی فعالیت دارند و صنایع بسته‌بندی یکی از مهمترین بخش‌های مصرف‌کننده مواد خام است.


- تحرک تولید و صادرات تنها با تقویت صنعت بسته‌بندی

در محصولات کشاورزی از جمله انواع میوه و تره‌بار و همچنین محصولات لبنی علاوه بر پتانسیل بالای ما برای صادرات این محصولات، در بازار روسیه نیز کشش و تقاضای زیادی برای این کالاها وجود دارد.باید اذعان داشت ناامنی‌های موجود در کشورهای همسایه ما، قدرت خرید این کشورها را کاهش داده و در نتیجه رغبت این کشورها نیز برای خرید محصولات ما دچار کاهش شده است.


صادرات این محصولات به‌دلیل کاهش درآمدها و قدرت خرید مردم در کشورهای همسایه در قیاس با گذشته به شدت کاهش یافته است. متاسفانه میزان و نوع تولیدات ما بر اساس اصول نبوده و برنامه مدون و مدیریت شده‌ای برای کاشت و داشت محصولات خود نداریم. اگر کشاورز، یکسال در کاشت محصولی ضرر کند سال بعد آن محصول را نکاشته و همین مسأله موجب کمبود عرضه آن محصول در سال بعد خواهد شد.


شکا یک فروشگاه دایرکتوری اینترنتی است که در زمینه‌‌های شیرینی‌های سنتی، چای ارگانیک، زعفران، عسل طبیعی و ارگانیک، فرآورده‌های کنجدی و خرمایی، محصولات گیاهی و بدون‌قند یا رژیمی ایرانی به صورت تخصصی در جهت خرید مستقیم کاربران فعالیت می‌کند و هدفش حمایت از تولید‌کنندگان و محصولات ایرانی همچنین آشنایی کاربران از تولیدات و محصولات ایرانی است.

 

بخشی از مقاله  (شماره ۶۳ مجله اقتصاد سبز) مریم بهنام راد

 

 حمایت از تولید‌ داخلی و معرفی محصولات ایرانی با نشان ایرانی یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق تولید ملی است 

 فروشگاه اینترنتی شکا پل ارتباطی مطمئن تولید‌کننده و مصرف‌کننده ایرانی 

 روابط عمومی سایت جامع فروشگاهی شکا 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید:


        instagram  

با خبر شدن از جدیدترین محصولات با عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از جشنواره تخفیفات شکا ، جدیدترین محصولات و طرح های ویژه فروش در خبرنامه فروشگاه شکا عضو شوید.

 
سال رونق تولید
هدف از تاسیس فروشگاه اینترنتی حذف واسطه ها و دلالان و کارکرد آن بصورت خدمات کاملا الکترنیکی در صنعت وب و فناوری دیجیتال و اطلاعات به تولیدکنندگان و کاربران و معرفی و فروش محصولات تولید‌کنندگان ایرانی است. ایجاد فرهنگ سازی و حمایت از تولید ملی در جهت یک حرکت جمعی ، اراده ملی و نهضتی همگانی از اهداف این مرکز می‌باشد. شعار ما هر جا قصد خرید داریم کالا و محصولات ایرانی را انتخاب کنیم .