شکا

بخش بزرگی از بازار ایران در دستان مردان قدیمی است. کسانی در عرصه کسب و کار به شکل موفقیت آمیز حضور دارند که بر پایه دانش تجربی به موفقیت رسیدند...


یکی از علت‌های رکود در بازار کسب و کار نبود بازاریابی حرفه‌ای در ایران است. هنوز علیرغم گذشت چندین دهه از فعالیت بازاریابی در جهان و انتشار دهها و صدها کتاب و مقاله در ایران و جهان، بسیاری از صاحبان کسب و کار با همان شیوه‌های معمول و مرسوم قدیمی اقدام بفروش می‌کنند.

فرصت‌های بازاریابی اینترنتی در ایران
فرصت‌های بازاریابی اینترنتی در ایران
 


بی‌تردید با اصلاح ساختار بازاریابی در نظام کسب و کار ایران می‌توان شاهد تحولاتی اساسی در فروش و رونق کسب و کارهای ایرانی شد. در زمانه‌ای که هنوز بخش زیادی از کسب و کارها در ایران چندان میانه خوشی با بازاریابی براساس استانداردهای بین‌‌المللی نداشته، اینترنت وارد کشور ما شد و مقوله‌ای جدید بنام بازاریابی اینترنتی در ایران شکل گرفت.


بازاریابی اینترنتی در ایران

بازاریابی اینترنتی در ایران مقوله‌ای نا‌آشنا نیست، اما همچنان که صاحبان کسب و کار نسبت نزدیکی با بازاریابی ندارند طبعا با بازاریابی اینترنتی در ایران کاملا غریبه‌اند و نسبت دوری با آن دارند. سرعت رشد و توسعه بازاریابی اینترنتی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته تقریبا کند است و نمی‌تواند موجب رشد و توسعه بازار شود.


بازاریابی یکی از نیازهای اصلی تولیدکننده برای شناساندن محصولش به‌بازار است همچنین کاربران همواره نیازمند شناختن تولیدات جدید و مقایسه آن با سایر محصولات مشابه است. پس این یک مفهوم دو سر سود برای دو طرف معامله است. نگاه درست و علمی و البته بروز به مفهوم بازاریابی اینترنتی می‌تواند محدودیتهای زمانی و مکانی معرفی یک محصول را از میان برداشته و تولیدکننده را بسود بالاتری برساند و کاربر بازار بزرگتر با انتخابهای بیشتری در اختیار خواهد داشت.


بازاریابی ایران به‌نوعی در مرحله گذار قرار دارد نه‌کاملا سنتی و نه‌کاملا مدرن است؛ نه‌کاملا دستی و نه‌کاملا اینترنتی است و مهمتر از همه نه‌کاملا کنار نهاده می‌شود و نه‌کاملا به اصول علمی آن پایبندی دیده می‌شود. همه اینها نمایانگر نیاز به بازتعریف مفهوم و اهمیت بازاریابی در عرصه صنعت و کسب و کار داخلی است، که تلاش و جدیتی تمام را از سوی صاحبان صنایع، کاربران، استادان بازاریابی، رسانه‌ها و بالاخره دانش آموختگان بازاریابی می‌طلبد.


بدون تردید هر معلولی تابعی از علتها است. پایین بودن سرعت رشد بازاریابی اینترنتی در ایران علت‌های چندگانه‌ای دارد که به برخی از آن‌ها به اجمال اشاره می‌شود.


۱- بخش بزرگی از بازار ایران در دستان مردان قدیمی است. کسانی در عرصه کسب و کار به شکل موفقیت آمیز حضور دارند که بر پایه دانش تجربی و آموزه‌هایی که سینه به سینه نقل شده به موفقیت رسیدند بنابراین اقناع نظر این گروه از افراد در جهت استفاده از ابزارهای بازاریابی سخت و دشوار است. کسی که پنجاه سال با شیوه‌های کهنه کار کرد و به موفقیت رسید به آسانی در برابر رفتارهای جدید کسب و کار تمکین نمی‌کند و این امری طبیعی است، بنابراین نباید انتظار داشت در زمانه‌ای که هنوز بازاریابی برای بخش بزرگی از بازار ایران چندان امری کاربردی و سودمند نیست از بازاریابی اینترنتی سخن گفت.


۲- در ساختار نظام اجتماعی میزان اعتماد افراد به‌یکدیگر تا حد زیادی پایین است. مردم در داد و ستدها و معاملات روزانه با توجه به تجربیات ناخوشایند چندان اعتماد فراگیری ندارند. از این رو تَسَری این بی‌اعتمادی در فضای ناشناخته اینترنت امکان هرگونه پذیرشی را از فرد سلب می‌کند. وقتی افراد در معاملات مستقیم به‌یکدیگر اعتماد کامل ندارند چگونه از طریق اینترنت به‌کسانی که آن‌ها را ندیده‌اند و نه ارتباط مستقیمی با آن‌ها داشته‌اند اعتماد کنند. به‌همین دلیل سرعت رشد بازاریابی اینترنتی در ایران پایین است.


۳- ناآگاهی عمومی بخصوص در بخش بازار عامل دیگری است که باعث کُند شدن سرعت رشد بازاریابی اینترنتی در ایران شده است. بیش از نیمی از کسانی که در بازار ایران فعالند با فناوریهای نوین آشنایی ندارند و با نقش و اهمیت اینترنت در کسب و کار اطلاعات چندانی ندارند. بنابراین طبیعی است که رفتاری سرد در برابر بازاریابی اینترنتی داشته باشند.


۴- پایین بودن سرعت اینترنت در مقایسه با کشورهای پیشرفته یا در‌حال توسعه عامل دیگری است که رغبت صاحبان کسب و کار به استفاده از بازاریابی اینترنتی را کم می‌کند بگونه‌ای که گاه عطایش را به لقایش می‌بخشند. شاید این وظیفه دولت است که بتواند با ایجاد بسترهای لازم و بالابردن سرعت اینترنت گامی موثر در رشد کسب و کارها بردارد و زمینه‌های اشتغالزایی و رونق کسب و کارها را فراهم کند.


۵- ناتوانی فعالان بازاریابی اینترنتی، همه کسانی که در زمینه بازاریابی اینترنتی فعالیت می‌کنند افرادی کارآمد و توانمند نیستند. این گروه از افراد با اتخاذ شیوه‌هایی غیرموثر باعث دلسردی صاحبان کسب و کار از نقش موثر بازاریابی اینترنتی می‌شوند. باید کسانی در این عرصه فعالیت کنند که ثمره فعالیت آن‌ها در بازه‌های زمانی مختلف برای صاحب کسب و کار قابل مشاهده باشد.


۶- رفتارهای اجتماعی ایرانیها هم یکی از عوامل بی‌رونقی بازاریابی اینترنتی در ایران است. ایرانیها بیشتر اهل تعامل و ارتباط جمعی‌ هستند و بسیاری از کسب و کارها در این ارتباط‌‌‌های اجتماعی ترویج می‌شود. مردم در مهمانیها، جشنها، دورهمیها تفریحات دسته جمعی، پارکها از بازار و کسب و کار سخن می‌گویند و در صورتی که از برند یا محصولی خوششان بیاید آن را به دیگران معرفی می‌کنند. اگر شرکت یا فروشگاهی بتواند رضایت جمعی از کاربران را بشکل پسندیده‌‌ای جلب کند در زمان کوتاهی کاربران آن چندین برابر می‌شوند.


۷- بازاریابی اینترنتی در ایران یک‌نوع بازاریابی جدید تلقی می‌شود و طبعا در هر سرزمینی، ابتدا واکنشها و مقاومتهایی در برابر مسائل جدید وجود دارد. این شیوه از بازاریابی حتی در کشورهای پیشرفته هم تمام و کمال از سوی همه افراد پذیرفته شده نیست و برخی با گارد بسته با آن برخورد می‌کنند، بنابراین طبیعی است صاحبان کسب و کارهای ایرانی به آسانی در برابر دستورات این نوع از بازاریابی سر تمکین فرود نیاورند.


۸- در بازار سنتی، بازاریابی بیشتر از طریق کاربران و بصورت دهان به‌دهان صورت می‌گیرد، بنابراین برای صاحب کسب و کار هزینه‌ای اضافه نمی‌شود، اما طراحی و مدیریت و برنامه‌ریزی بازاریابی اینترنتی مستلزم هزینه‌هایی است که صاحب کسب و کار گاهی بدلیل همین هزینه اندک مقاومت نشان می‌دهد و ترجیح می‌دهد از این شیوه برای رشد و توسعه کسب و کار خود استفاده نکند.


۹- گروهی از صاحبان کسب و کار آنقدر سرشان شلوغ است که فرصت ورود به این فضا را ندارند و نمی‌دانند شیوه‌ها و کارکردهای آن‌ها چگونه است. بخش زیادی از مدیران کسب و کارهای ایرانی با تکیه بر تجربه و آموزه‌های استادان قدیم بازار به رونق بخشی کار خود کمک می‌کنند و اعتقادی به سرمایه‌گذاری و یا استخدام نیروهایی در زمینه بازاریابی اینترنتی ندارند و آن را کاری بیهوده تلقی می‌کنند.


۱۰- نبود نظارت بر عملکرد این بازارها و ناشناس بودن آن‌ها برای خریداران باعث شده این تصور نزد خریداران بوجود آید که بازارهای اینترنتی فاقد اعتبار حقوقی هستند و ممکن است امروز باشند و فردا خبری از آن‌ها نباشد. در صورتی که برخی از این فروشگاهها یا بازارهای اینترنتی از اعتماد کاربران سوء استفاده کنند، چه کسی پاسخگوی ضرر و زیانهای وارد آمده بر آنها خواهد بود؟ این پرسش است که ذهن بسیاری از تصمیم‌سازان و سیاستگذاران این حوزه را بخود مشغول ساخته است.


شاید به‌همین دلیل بیشتر افرادی که از طریق فروشگاههای اینترنتی خرید می‌کنند شیوه پرداخت هنگام تحویل را انتخاب می‌کنند، چرا که در این شیوه خریدار کالا را از طریق سایت سفارش می‌دهد و زمانی که کالا از طریق پست به دستش رسید، نرخ کالا را همراه با هزینه پستی می‌پردازد.


تحقیق و مطالعه در کسب و کارهای ایرانی نشان می‌دهد که میزان استفاده کاربردی از فضای مجازی و اینترنت از سوی صاحبان کسب و کار بسیار کمرنگ است و حتی گاهی شرکتها و سازمانهای بزرگ فقط برای اینکه حضور خود را اعلام کنند وب سایتی را طراحی و از آن بعنوان آلبوم عکس استفاده می‌کنند.


فرصت‌های بازاریابی اینترنتی در ایران
فرصت‌های بازاریابی اینترنتی در ایران
 


بازاریابی اینترنتی در ایران بیشتر توسط مدیران جوان و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی مورد توجه قرار می‌گیرد که در بررسی آماری تعداد آن‌ها چندان زیاد نیست. حتی شاید کمی تعجب‌آور باشد که اهالی رسانه از این ابزار رسانه‌ای بشکل حرفه‌ای استفاده نمی‌کنند. بسیاری از روزنامه‌ها و مجلات بخصوص در‌بخش دولتی هیچ تمایل جدی به استفاده از بازاریابی اینترنتی ندارند.


دیدگاه سازمانها و شرکتهای ما در غالب موارد شبیه دیدگاه تولید محور دهه سی در غرب باقی مانده است حال آنکه آنان چندین دوره دیگر مانند دیدگاه کاربر محور دیدگاه رقابتی محور و دیدگاه استراتژیک را پشت سر گذاشته‌اند. صاحبان کسب و کار ما فقط به فکر تولید محصولات هستند و هیچ بینش فراگیری در زمینه‌های استراتژیکی ندارند از همین‌رو رشد این نوع از کسب و کار در ایران بسیار کند صورت می‌گیرد.


برای بهبود بخشی وضعیت بازاریابی اینترنتی نیاز به فرهنگ‌سازی از طریق آموزش در سیستم نظام آموزشی است. از دوران دبستان باید به کودکان و نوجوانان یاد بدهیم که چگونه از این بازار برای پیشبرد و توسعه کسب و کار خود در سالهای آینده استفاده کنند. بدون تردید استفاده درست از این شیوه برای همه گروه‌های کسب و کاری می‌تواند سودمند باشد و سود حاصل از فعالیت آن‌ها را دو یا سه برابر کند.


ضمن آنکه همراهی دولت در رشد و توسعه کسب و کارها از طریق بسترهای اینترنتی بسیار موثر است. سرعت اینترنت در مقایسه با کشورهای توسعه یافته اندک است و این سرعت نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد. همچنین آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی از ظرفیت و اهمیت بازاریابی اینترنتی می‌تواند به‌رشد آن در جامعه ایرانی کمک کند.


متاسفانه همانطور که اشاره کردیم در ایران بعلت عدم برخورداری از دانش بازاریابی در حد کافی، گاهی اوقات بی‌توجهی به اصول اخلاقی در این نوع بازاریابی، نگرش هزینه‌آور بودن به مقوله بازاریابی، کم تجربگی مدیران شرکت‌ها و موسسات، عدم پاسخگویی موسسات به مشکلات بوجود آمده در اثر غلو در تبلیغ توسط بازاریاب، عدم اعتماد مردم به این نوع بازاریابی، مساله اعتبار حقوقی در بازاریابی اینترنتی، آشنا نبودن و دسترسی نداشتن عموم مردم به رایانه، سرعت پایین اینترنت بازاریابی اینترنتی در ایران جایگاه خاص خود را نیافته است و جامعه از جنبه‌های مثبت آن کمتر بهره‌مند می‌شود.


بی‌تردید بازاریابی اینترنتی در ایران در دهه‌های بعد رشد بیشتری خواهد یافت اما تا آن زمان بسیاری از کسب و کارها در دنیا، قدمهای بزرگتری در فضای آنلاین برداشته‌اند. بنابراین برای اینکه کسب و کار خود را رشد دهیم و در عرصه رقابت ملی و بین‌المللی قرار گیریم به بازاریابی اینترنتی اهمیت دهیم.

شکا با فراهم نمودن امکانات فناور‌یهای نوین دیجیتالی در همین راستا روشی مناسب را برای اطمینان از دیده شدن محصولاتتان در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از طریق این سامانه به شما پیشنهاد می‌کند و پس از آن قادر خواهید بود تا با مخاطبان و کاربران خاص خود ارتباط نزدیکتری داشته باشید و همچنین کاربران جدیدی پیدا کنید و آن‌ها نیز از این که خاصتر و متناسب با نیازهای آن‌ها برخورد کرده و محصولاتتان را با این روش ارائه می‌دهید، قدردانی می‌کنند.


این سامانه دایرکتوری و فروشگاه اینترنتی را با استراتژی مشخص طراحی و به‌کار گرفته‌ایم و مجموعه‌ای را با فناوری کاملا دیجیتالی با کمک مرسوله‌های پستی ایران راه‌اندازی کرده‌ایم که نقطه تماس کاربران با تولید‌کنندگان از طریقه این‌سامانه خواهد بود؛ این بخشی از اهداف نوآوری و موفقیت مجموعه شکا است.


هدف ما این است که همراه با تولید‌کنندگان و انتظارات کاربران حرکت کنیم. وقتی کاربران محصولات تولید‌کنندگان ایرانی را از سامانه دایرکتوری و فروشگاه اینترنتی شکا خریداری می‌کنند، محصولی باید به آن‌ها ارائه شود که خودشان هم انتظارش را نداشته باشند.

شُکا نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما را صمیمانه ارج نهاده و به آن بعنوان مرجعی مهم و قابل اعتماد می‌نگرد. بهبود امور و داشتن جامعه‌ای سالم آرزوی ما و نظرات شما یاریگر ما در ارائه‌ی هر چه بهتر خدمات است از این‌رو مشتاقانه منتظر ارسال ایده‌ها، پیشنهادات شما هستیم.

 

 

 حمایت از تولید‌ داخلی و معرفی محصولات ایرانی با نشان ایرانی یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق تولید ملی است 

 فروشگاه اینترنتی شکا پل ارتباطی مطمئن تولید‌کننده و مصرف‌کننده ایرانی 

 روابط عمومی سایت جامع فروشگاهی شکا 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید:


        instagram  

با خبر شدن از جدیدترین محصولات با عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از جشنواره تخفیفات شکا ، جدیدترین محصولات و طرح های ویژه فروش در خبرنامه فروشگاه شکا عضو شوید.

 حمایت از محصولات ایرانی
سال جهش تولید
هدف از تاسیس فروشگاه اینترنتی حذف واسطه ها و دلالان و کارکرد آن بصورت خدمات کاملا الکترنیکی در صنعت وب و فناوری دیجیتال و اطلاعات به تولیدکنندگان و کاربران و معرفی و فروش محصولات تولید‌کنندگان ایرانی است. ایجاد فرهنگ سازی و حمایت از تولید ملی در جهت یک حرکت جمعی ، اراده ملی و نهضتی همگانی از اهداف این مرکز می‌باشد. شعار ما هر جا قصد خرید داریم کالا و محصولات ایرانی را انتخاب کنیم .