شکا
Farsi | English | Russian | Arabic

رمز موفقیت در بسیاری از کالاهای خارجی در بسته‌‌بندی آنها می‌باشد. در این تحقيق ما ابتدا عواملی که در بسته‌‌بندی و فروش آن تأثیر دارند را معرفی و توضیح میدهیم...


بدون تردید توسعه و شکوفایی اقتصادی از نمونه اهداف تعریف و تعیین شده‌ای است که با حصول آن می‌توان بر بسیاری از نارسایی‌های اقتصادی و حتی اجتماعی و فرهنگی غلبه کرد و نه‌تنها در درمان آن موفق بود بلکه در زمینه پیش‌گیری از ظهور و بروز آن‌ها نیز به توفیقات ارزنده‌ای دست پیدا کرد.

فروش فله‌ای تا بسته‌بندی نامناسب
فروش فله‌ای تا بسته‌بندی نامناسب
 


یقینا نائل شدن به‌چنین دستاوردی (شکوفایی اقتصادی) مستلزم الزامات و اقتضائات خاص بخود خواهد بود که یکی از این ضروریات به بسته‌بندی مناسب و با‌کیفیت باز می‌گردد. به واقع آن‌چنان که کیفیت بالای یک کالا در جذب کاربر داخلی و خارجی تعیین کننده است نمی‌توان و نباید از بسته‌بندی حرفه‌ای در این خصوص نیز غافل بود.


برای افزایش ضریب صادرات و بازرگانی و شکوفایی اقتصادی می‌بایست پیش نیاز‌ها و الزامات این امر خطیر محقق شود، در این میان بسته‌بندی مناسب و با کیفیت از نمونه مولفه‌هایی است که با اتکای به آن می‌توان به‌بسیاری از اهداف تعیین‌شده در این زمینه نائل شد.


تقلب در بسته‌بندی، آفت بزرگ صنعت!

رشد صادرات غیر نفتی، به مولفه بسته‌بندی مناسب و جذاب گره خورده است. اساسا بسته‌بندی مرغوب در زیر شاخه تبلیغات و بازاریابی حرفه‌ای قابل تعریف است که غفلت و بی‌توجهی یا کم‌توجهی نسبت به آن، ما را از بازاریابی موفق و تبلیغات اثرگذار برای عرضه و فروش کالا باز می‌دارد. متاسفانه علی‌رغم نقش نافذ بسته‌بندی در فروش کالا و تسخیر بازار‌های بین المللی، در طول سالیان و دهه‌های گذشته فرصت‌های ناب بسیاری در این عرصه از دست رفته است.


یکی از تبعات و پیامد‌های نامناسب بسته‌بندی بی‌کیفیت به عرضه محصولات تولید داخلی بصورت فله‌ای باز می‌گردد در صورتی که با بسته‌بندی مناسب قادر بودیم بسیاری از محصولات داخلی کشورمان را با جلوه‌ای بصری مناسب و به‌چندین برابر قیمت عرضه کنیم و در سایه این ساز و کار، روند پیشرفت اقتصادی کشور و جامعه خویش را با سرعت و شتاب فزاینده‌ای همراه سازیم.


زعفران ایرانی نمونه‌ای است از کم‌توجهی ما در حوزه بسته‌بندی که توسط برخی کشور‌ها از تولید‌کنندگان خریداری می‌شود و با اعمال تغییراتی در بسته‌بندی به چندین برابر قیمت در بازار‌های جهانی باز توزیع و عرضه می‌شوند امری که می‌تواند مصداق بارز ضرب المثل به‌نام ما و به کام دیگری تفسیر و تعریف شود.

بسته‌بندی حرفه‌ای فرصت و ظرفیتی برای اشتغال‌زایی

اهمیت بسته‌بندی به میزانی است که بعضا از آن تحت عنوان صنعت بسته‌بندی یاد می‌شود، یقینا درصورت توجه بساز و کار‌های حرفه‌ای صنعت بسته‌بندی، افراد و گروه‌های جوینده کار و اشتغال بسیاری در این حوزه مشغول به فعالیت خواهد شد و بدین وسیله می‌توان بر دامنه توسعه فرصت‌های شغلی افزود.


پیشرفت در حوزه اشاره شده (بسته‌بندی) در دوران کنونی به‌میزانی است که فعالیت در این عرصه نیازمند تخصص و حرفه‌آموزی خاص به‌خود است و بدون داشتن توانمندی و دانش کافی نمی‌توان در این حوزه قدرت‌نمایی کرد.


به واقع بسته‌بندی حرفه‌ای و مناسب، مرهون و مستلزم مجموعه‌ای از عوامل و مولفه‌ها هم‌چون برخورداری از علوم و فنون مقتضی و مربوطه، امکانات چاپ حرفه‌ای، ذوق و قریحه هنری، طراحی اشکال هندسی به‌تناسب کالا و محصول مورد نظر، بهره‌گیری از رنگ‌های جذاب و... است که تمامی موارد مذکور به مثابه فرصتی است برای جذب جوانان و جویندگان کار و اشتغال در جامعه و بالعکس و کم‌توجهی به این حوزه باعث سوخت شدن فرصت‌های موجود در این حوزه خواهد شد، امری که هزینه آن با بی‌کاری و سنگین‌تر شدن این پدیده تلخ در جامعه و کاهش میزان فروش کالا‌های تولیدی کشور خواهد شد.


به واقع در شرایط فروش مطلوب، کارخانجات، مراکز و ظرفیت‌های تولیدی کشور قادر به‌بقاء و ادامه حیات خواهند بود در غیر این‌صورت امکان ادامه فعالیت و کارکرد طبیعی و عادی، از کارخانجات سلب خواهد شد. به تعبیری می‌توان گفت بسته‌بندی مناسب باعث شکل‌گیری و احساس نیاز در کاربر برای خرید آن کالا و محصول خواهد شد که امروزه در بازار فروش و عرضه کالا‌های لوکس، کیف، کمربند چرم و ادوات تحریری این واقعیت به‌روشنی متجلی و هویدا می‌شود.


امید آن می‌رود با‌اطلاع رسانی و آگاهی بخشی صحیح، اهمیت بسته‌بندی مطلب برای مراکز تولیدی بیش از پیش مسجل و مبرهن شود که یقینا با حصول چنین توفیقی، دستیابی به دستاورد‌های ارزنده اقتصادی و تجاری دور از دسترس نخواهد بود و به‌واسطه این امر خطیر قادر خواهیم بود گوی سبقت در عرصه صادرات و بازرگانی را از بسیاری کشور‌های رقیب خویش در سطح منطقه و دیگر نقاط جهان بِرُباییم.


مقابله با خطرات حمل در حین توزیع  

محصول شما و تمام بسته‌بندی آن در برابر شرایط سخت و غیرقابل جبران در طی حمل در کانال‌های توزیع قرار دارند. حتی هنگامی که درون جعبه‌هایشان بر روی پالت در انبار مشغول استراحت هستند، کالاها و محصول شما در معرض ریسک آسیب به بسته‌بندی‌هایشان هستند.


شما احتمالا از طراحی محصول و بسته‌بندی برای شرایط ویژه حمل یا کاهش آسیب به‌محصول آگاهی دارید چرا که تنها این روش‌های هوش‌مند است که می‌تواند از آسیب‌های جدی به‌محصول‌تان در طی فرآیند حمل جلوگیری کند. اما این خطرات توزیع برای بسته‌بندی و محصول شما دقیقا چیست؟ آن چیزهایی که شما باید در سفر کالا تا مقصد از آن‌ها مطلع و برای رویارویی با آن‌ها آماده باشید کدامند؟


هفت خطر اصلی بسته‌بندی شما را تهدید می‌کند اما برای شناسایی این خطرات بسته‌بندی، باید از این‌که چگونه محصول و بسته‌بندی آن در چرخه تامین و توزیع، دچار فروپاشی و نزول می‌شوند را نیز بدانید.


۱- حمل خشن

بارگیری و حمل و نقل بد و خشن هم شامل حمل مکانیکی توسط (بالابر، لیفتراک گیره‌دار، آسانسور پالت و...) و هم حمل دستی کالاها و محصولات کوچک و متوسط می‌شود.


۲- صدمات و حوادث ناشی از انبارداری

حوادثی که در طی گذاشتن و نگه‌داری کالا و محصول در انبار پیش می‌آید، شامل فروپاشی یا آسیب‌ کالا و محصول روهم چیده شده ناشی از ارتفاء زیاد کالاها، چیدمان ناپایدار و یا انسداد زوایا و راه‌روهایی است که مانور جرثقیل‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و باعث خسارت می‌شود.


۳- چیدمان درون وسیله حمل‌کننده

چیدمان درون وسیله حامل (تریلر کامیون) اغلب به معنای جعبه‌هایی است که تا ارتفاع حدود ۷/۲ متر بر روی هم چیده شده‌اند با صدها کیلو فشار عمودی بر هر سانتی‌متر مربع حتی در ماشین‌های کوچک. تصورش خیلی سخت نیست که تصور کنید که هنگامی که راننده ترمز می‌کند یا مدام در ترافیک حرکت می‌کند و می‌ایستد یا در هنگامی که پیچ‌های تند می‌زند، چه فشاری بر بسته‌ها وارد می‌شود.


۴- تکان‌های ماشین حامل

لرزش‌های کامیون به‌بسته‌بندی منتقل می‌شود و کالا یا محصول حساس به‌لرزش در حین حمل (به‌ویژه به وسیله کامیون) می‌توانند چیزی که به آن «آسیب‌پژواکی» می‌گویند را ایجاد کنند.


۵- تکان‌های ناشی از لقی

تکان‌های ناشی از لقی به‌معنای محتویاتی از میوه تازه گرفته تا بسته‌بندی‌های نامناسب برای محصولات شیشه‌ای، محتویات فلزی، بسته‌های پلاستیکی و درب‌ها، همگی در معرض آسیب‌های در حین حمل قرار می‌گیرند.


۶- جابه‌جایی وسیله حامل

آسیب‌های ناشی از جابجایی بارها از یک وسیله بوسیله دیگر می‌تواند باعث از بین‌رفتن کالا شود. این آسیب‌ها می‌توانند به‌وسیله لیفتراک‌ها، جرثقیل، کانتینر، جرثقیل قلابدار، لیفتراک‌های جانبی و... باشد که مثلا در حال جابه‌جایی کالا از کامیونی به‌کامیون دیگر، یا از واگن قطار به‌درون کامیون هستند.


۷- شرایط محیطی حرارت و رطوبت

شرایط محیطی حرارت و رطوبت می‌تواند هم بسته‌بندی‌های مناسب و هم نامناسب کالاها و مواد اولیه آن‌ها را در یک چرخه طبیعی تامین و توزیع تحت تاثیر قرار دهد همانند زنجیره سرد. همین‌طور کامیون‌های دارای قابلیت کنترل دما که توجه چندانی به حدود تنظیمی درجه حرارت در طول مسیر ندارند نیز باعث آسیب به کالا می‌شوند.


نکته کالایی برای طراحی بسته‌بندی‌‌ای که بتواند خطرات چرخه توزیع را از سر بگذارند این است که از ابتدا تا انتهای مسیر یعنی از تولیدکننده کاربر را رصد کند و شرایط دقیق آن را بداند تا بسته و حامل‌های آنرا از هر جهت هماهنگ و آماده کرده باشد. این‌گونه است که در وقت و هزینه صرفه‌جویی خواهید کرد.


فروش فله‌ای تا بسته‌بندی نامناسب
فروش فله‌ای تا بسته‌بندی نامناسب
 


اهمیت صنعت بسته بندی در زمینه مواد غذایی

ایران در زمینه مواد غذایی دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است درحالی که کمتر کشوری چنین مواد غذایی با ارزش و متنوعی در اختیار دارد. برای نمونه در ایران بیش از ۴۰۰ نوع خرما وجود دارد که در دنیا بی‌نظیر است اما متاسفانه بهترین خرمای دنیا اکنون بشکل فله به کشورهای اسپانیا، امریکا و… صادر می‌شود و آن‌ها با بسته‌بندی این خرما، ارزش افزوده‌ای باورنکردنی ایجاد می‌کنند که چندین برابر ارزش کالاست.


در زمینه زعفران و پسته نیز همین وضعیت حاکم است. درحالی که صنعت بسته‌بندی بیش از نود و پنج درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند و امروز ترکیه و مالزی با ثروت و منابع ایران به این حد از پیشرفت صنعتی رسیده‌اند. براین اساس درحال حاضر مهم‌ترین معضل بسته‌بندی در صنایع غذایی، حضور دلال‌ها و فروش فله‌ای محصولات غذایی است.


درحال حاضر واحدهایی که به‌شکل گسترده در صنعت بسته‌بندی فعال هستند انگشت شمار بوده و بیشتر در صنایع غذایی فعال هستند، این درحالی است که هم‌اکنون از نظر دانش فنی و تامین ماشین آلات مشکلی وجود ندارد.

در حال حاضر توان ساخت ماشین آلات بسته‌بندی در داخل وجود دارد اما به‌علت بی‌توجهی به این صنعت هنوز نتوانستیم توسعه چندانی را در این صنعت شاهد باشیم. مواد اولیه فلزی در داخل تهیه می‌شود اما واردات بیشتر در بسته‌بندی‌های دیگر انجام می‌شود و متاسفانه ظرفیتی که در کشور وجود دارد نمی‌تواند صنایع غذایی کشور را پوشش دهد.


تاثیر نیاز کاربران بر پیشرفت‌های بسته‌بندی

کاربران آگاهی که بیشتر خریدشان را آنلاین انجام می‌دهند و کارکردهای بهتری را از کالای خریداری شده انتطار دارند، نیروی محرک طراحی بسته‌های نوظهور سخت و انعطاف پذیر هستند- از پاکت‌ها گرفته تا مقسم‌های نسل آینده قرص. چنین نیازهایی محرکه روش‌های جدید پیش‌گویان طراحی و ابعاد سنجی برای بسته‌بندی‌های ویژه تجارت الکترونیکی‌ای هستند که باید خارج از چرخه توزیع و تولید سنتی، از تولید‌کنندگان صاحب نام تجاری تا قفسه فروشگاه‌ها را تحت پوشش خود قرار دهند. علاوه بر این پیشرفت‌ها در مواد اولیه پایدار و تعهد صاحبان نام‌های تجاری برای حرکت در جهت رسیدن به هدف‌های والا در موضوع بازیافت، همگی گسترش تولید پلاستیک‌های دوست‌دار محیط زیست را در‌پی خواهند داشت.


در اوایل هدف بسته‌بندی مواد غذایی نگه‌داری محصولات غذایی فصلی بود اما با رشد جوامع این ضرورت احساس گردید تا محصولاتی که در یک منطقه خاص تولید می‌شود جهت استفاده به منطقه دیگر انتقال یابد و این هنر بسته‌بندی بود که امکان حفاظت و نگه‌داری محصول را در این پروسه انتقال از محلی به محل دیگر فراهم آورد. تکنولوژی بسته‌بندی نه تنها توانست طول عمر، ماده غذایی را افزایش دهد بلکه این امکان را به‌وجود آورد که در کشوری نظیر آمریکا چهار درصد مردم آن بتوانند با فعالیت خود نه‌تنها غذای همه مردم این کشور را تامین کنند بلکه مقادیر مشابهی از محصولات را به خارج صادر نمایند.


محصولات غذایی جهت توزیع ضروری است که دارای مشخصات و برچسب لازم باشند. طرح، شکل و فرم بسته مهم بوده و با استفاده از مواد، شکل‌ها، کلمات، تصاویر چاپ شده بسته با کاربران ارتباط برقرار نموده و در حقیقت بسته‌بندی به‌عنوان آخرین حلقه زنجیره ارتباطات فروش، خدمت می‌نماید. به‌همین دلیل امروزه، از بسته‌بندی به‌عنوان یک فروشنده بی‌صدا یاد می‌کنند و به تعبیر دیگر بسته‌بندی ابزار بازاریابی را بوجود می‌آورد که این خود در افزایش سطح فروش محصولات غذایی بسیار مفید است. بطور کلی امروزه یکی از مسائل روز بسته‌بندی مواد غذایی بسته‌های راحت، که سهولت مصرف داشته باشند، می‌باشد.


بسته‌بندی عسل و اهمیت ایجاد شرایط برای بازاریابی

عسل به عنوان یک ماده غذایی مفید و با ارزش از اقلام صادراتی ایران است. عسل ورای خوراکی بودن، در رژیم‌های غذایی، درمان بیماری‌ها، امور مربوط بزیبایی و … نیز استفاده می‌شود و خریداران پروبا قرصی دارد. از گذشته‌های دور تاکنون از عسل به‌عنوان دارو استفاده می‌شود. عسل ایران بصورت فله‌ای به‌کشورهای همسایه از جمله ترکیه و امارات صادرات می‌شود و این کشورها با تغییر بسته‌بندی مجددا آن را به دیگر کشورها صادر می‌کنند.


تجهیزات بسته‌بندی عسل در ایران قدیم و ضعیف است و این صنعت نیازمند هزینه بالایی برای تهیه تجهیزات جدید است اما متاسفانه اقدام آجلی از سوی مسئولین دولت صورت نگرفته تا این معضل برطرف شود. عسل در حوزه صادرات از جمله اقلام، کالاها و مواد غذایی متنوعی است که ارزآوری قابل توجهی برای کشور دارد. این محصول پس از انجام آزمایش تعیین درصد ساکاروز و تشخیص کیفیت ، بسته‌بندی و به‌کشورهای مقصد صادر می‌شود.


بسته‌بندی زعفران

رمز موفقیت بسیاری از کالاهای خارجی در بسته‌بندی آن‌ها است. در این تحقيق ما ابتدا عواملی که بر بسته‌بندی تأثیر دارند مانند: جنس، طرح، رنگ، خط و… را توضیح می‌دهیم و سپس آن را به بهترین نوع بسته‌بندی زعفران بسط خواهیم داد. زیرا یکی از ارزشمندترین کالاهای ایران است که با رنگ و رایحه‌ای دل‌انگیز و مزه‌ای دلپذیر جهانیان را مجذوب خود می‌کند و با خواص فرح‌زایی، لطافت و زیبایی بخشی به پوست و چهره و دیگر خصوصیات جادویی خود، می‌رود که دل‌های اقوام و ملل مختلف دنیای کنونی را به تسخیر در‌آورد.


بی‌شک بسته‌بندی مناسب و حمایت از تولید داخلی به عنوان کلید رشد اقتصادی است. لذا این پژوهش درصدد است با هدف شناخت عوامل تأثیرگذار در بسته‌بندی زعفران به‌رشد و توسعه‌ی صنایع زعفران کمک کند. در این راستا عوامل با‌اهمیت ارزآوری بسته‌بندی و کمک به‌صنایع دیگر، سطح آگاهی کشاورزان، اشتغال فارغ التحصیلان، کاهش ضایعات و عناصر بسته‌بندی در بخش صنایع زعفران مورد بررسی قرار گرفت.


امروزه صنعت بسته‌بندی نقش ارزش‌مندی را در فروش و بازاریابی محصولات کشاورزی بر عهده دارد. لذا طراحی مناسب و دقیق بسته‌بندی محصولات کشاورزی با توجه به سلیقه و فرهنگ مردم هر کشور نه‌تنها سبب ارزآوری این صنعت برای کشور شده بلکه به‌عنوان عامل اشتغال‌زایی روستائیان و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی مطرح خواهد شد.


بنابراین ارائه‌ی زعفران با کیفیت عالی در بسته‌بندی‌هایی مطابق با استانداردهای جهانی و حافظ محیط زیست نوعی وفاداری به زعفران ایرانی را در سرتاسر جهان پدید خواهد آورد که نتیجه‌ی آن درآمدزایی هر چه بیشتر برای شاغلان در بخش کشاورزی، کاهش مهاجرت روستاییان، پیشرفت روستاها و افزایش تولید محصول زعفران خواهد بود. تمامی موارد فوق در سایه‌ی مدیریتی اصولی و موجه امکان پذیر می‌شود. بنابراین با مدیریت صحیح و هدایت صادر‌کنندگان زعفران به سمت بسته‌بندی مناسب و شکیل، اقتصادی پویا در زمینه‌ی توسعه صادرات زعفران خواهیم داشت.


سامانه دایرکتوری و فروشگاه اینترنتی شکا این امکان را به‌شما می‌دهد تا با تولید‌کنندگان و برند محصولات آنها آشنا شوند و با فرهنگ استفاده از این محصولات ایرانی نشاط و سلامتی را برای خود و خانواده فراهم نمائید. محصولات تولید‌کنندگان از سراسر کشور را مشاهده نموده با سلیقه و ذائقه خود انتخاب نمائید و اقدام به‌خرید کنید و بصورت مستقیم و بدون واسطه محصولات سفارش داده خود را تر و تازه درب منزل و یا محل کار تحویل بگیرید.

شُکا نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما را صمیمانه ارج نهاده و به آن به‌عنوان مرجعی مهم و قابل اعتماد می‌نگرد. بهبود امور و داشتن جامعه‌ای سالم آرزوی ما و نظرات شما یاریگر ما در ارائه‌ی هر چه بهتر خدمات است از این‌رو مشتاقانه منتظر ارسال ایده‌ها، پیشنهادات شما هستیم.

 

 

 حمایت از تولید‌ داخلی و معرفی محصولات ایرانی با نشان ایرانی یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق تولید ملی است 

 فروشگاه اینترنتی شکا پل ارتباطی مطمئن تولید‌کننده و مصرف‌کننده ایرانی 

 روابط عمومی سایت جامع فروشگاهی شکا 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید:


        instagram  

با خبر شدن از جدیدترین محصولات با عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از جشنواره تخفیفات شکا ، جدیدترین محصولات و طرح های ویژه فروش در خبرنامه فروشگاه شکا عضو شوید.

 حمایت از محصولات ایرانی
سال رونق تولید
هدف از تاسیس فروشگاه اینترنتی حذف واسطه ها و دلالان و کارکرد آن بصورت خدمات کاملا الکترنیکی در صنعت وب و فناوری دیجیتال و اطلاعات به تولیدکنندگان و کاربران و معرفی و فروش محصولات تولید‌کنندگان ایرانی است. ایجاد فرهنگ سازی و حمایت از تولید ملی در جهت یک حرکت جمعی ، اراده ملی و نهضتی همگانی از اهداف این مرکز می‌باشد. شعار ما هر جا قصد خرید داریم کالا و محصولات ایرانی را انتخاب کنیم .