شکا
Farsi | English | Russian | Arabic

استفاده از فناوری مدرن و امروزی در شیرینی سنتی در بین تولیدکنندگان ایرانی کمرنگ است و آنها با استفاده از روش‌ های سنتی مشتریان خود را همیشه دارند...


برخی معتقدند پخت شیرینی بصورت سنتی مهم‌ترین مانع در توجه به صادرات این محصولات شده است به‌طوری که تولیدکنندگان داخلی در صادرات شیرینی هیچ نقشی ندارند؛ آن‌ها فقط شیرینی تولید می‌کنند سپس آن‌را به نماینده شرکت خارجی در ایران می‌فروشند.

ظرفیت‌های محصولات ایرانی (۲)
ظرفیت‌های محصولات ایرانی (۲)
 


موانع ایجاد شده در صادرات شیرینی‌های سنتی

قنادان ایرانی در فرآیند صادرات فقط نقش فروشنده را ایفا می‌کنند و هیچ ‌یک از مراحل صادرات چون گمرک و... را انجام نمی‌دهند زیرا امکانات لازم برای پخش و فروش تولیدات خود در خارج از کشور را ندارند. خریداران شیرینی ایرانی نیز محموله خریداری‌ شده را از طریق زمینی یا دریایی به کشور مقصد ارسال می‌کنند.


در این میان در محصولاتی مانند گز و سوهان، تولیدکنندگان توانسته‌اند از تولید سنتی به‌‌صنعتی تغییر مسیر داده و صادرات انجام دهند. سوهان، گز، باقلوا، قطاب، پولکی، نان چایی، کیک یزدی و... که امروزه به نام شیرینی سنتی نامیده می‌شود با فرهنگ و زبان قومی در‌هم آمیخته است. این مواد غذایی که در خانه‌ها و کارگاه‌های سنتی تولید می‌شود قابلیت ارز آوری بالایی برای کشور دارد اما تاکنون بصورت جدی به آن پرداخته نشده است.


در صورتی که راه‌یابی شیرینی‌های صنعتی مانند شکلات، کیک و بیسکویت ایرانی به‌بازارهای جهانی نشان از توان‌مندی دارد اما برای صادرات انواع شیرینی‌های سنتی چاره‌اندیشی جدی نشده است. با وجود فعالیت بیش از ۱۰۰۰ واحد شیرینی و شکلات‌سازی در ایران، پیشینه این حرفه به‌شکل صنعت کمی بیش از نیم قرن است در حالی که در زمینه شیرینی‌های سنتی با پیشینه‌ای چندصد ساله همچنان آمار دقیقی از فعالیت واحدهای سنتی و کارگاهی وجود ندارد.


این در حالی است که شیرینی‌سازان سنتی می‌توانند در کنار صنعتی‌شدن و کسب استانداردها، محصولات خود را وارد بازار جهانی کنند، همان‌طور که شماری از گزسازان ایرانی با استفاده از فناوری جدید و رعایت استانداردها توانسته‌اند بخشی از محصول خود را به‌خارج صادر نمایند و در واقع پای شیرینی سنتی ایران را به‌بازار جهانی باز کنند.


ظرفیت صنعت شیرینی سنتی ایران

با توجه به ظرفیت‌هایی که در صنعت شیرینی سنتی وجود دارد، تولیدات این صنعت می‌تواند در بازارهای داخلی و خارجی قدرت مانور بیشتری داشته باشد و به‌طور حتم، صنعت شیرینی سنتی ایران می‌تواند به‌یکی از صنایع ارزآور برای کشور تبدیل شود.


شیرینی‌های خشک از جمله زبان، برنجی، کشمشی و نخودچی بیشتر صادر می‌شوند زیرا ماندگاری آن‌ها بالاست و در فرآیند صادرات آسیبی متوجه آن‌ها نمی‌شود گذشته از اینکه بسیاری از ایرانیان مقیم خارج متقاضی خرید شیرینی از ایران هستند، کشورهای اروپایی و استرالیا نیز خواهان شیرینی ایرانی هستند.


نقش بسته‌بندی مناسب برای ارسال در داخل و صادرات

متاسفانه هنوز به فناوری بسته‌بندی شیرینی مجهز نشده‌ایم اما لازم است که با جدیت در این زمینه برنامه‌ریزی کنیم زیرا بسته‌بندی شکیل و بادوام علاوه‌ بر تشویق کاربران به‌خرید، و سالم ماندن محتوای داخل بسته‌بندی  باعث بالا رفتن ماندگاری شیرینی نیز خواهد شد. بسته‏‌بندی به نوعی به بازاریابی مستقیم برای محصول می‌پردازد. کاربران حین خرید قبل از دیدن هر نکته و تبلیغی، بسته‏‌بندی را از نظر می‌گذرانند.


بارها شنیده‌‏ایم که کاربر در میان نکته‌های مثبت یک بسته‌بندی حتما به مصرف آسان آن اشاره می‌کند. از این گذشته در مورد محصولاتی از جنس مسقطی که معمولا هدیه داده می‌شوند، ظاهر زیبا معیار خوبی برای خرید است. معمولا شیرینی‌های سنتی ایرانی حاوی شیره هستند و این شیره در اکثر مواقع از بسته‌بندی بیرون می‏‌زند و باعث آزار کاربران می‌شود. تولید‌کنندگان باید برای این معضل تدبیری بیندیشند.


نقش فناوری روز دنیا در فروش شیرینی‌های سنتی ایرانی

دیدگاه استفاده از فناوری مدرن در شیرینی سنتی در بین تولیدکنندگان ایرانی کم‌رنگ است و آن‌ها با استفاده از روش‌های سنتی کاربران خود را همیشه دارند و اغلب آن‌ها نیازی به‌تغییر در این شیوه‌ها احساس نمی‌کنند. در صورتی که دست‌اندرکاران شیرینی سنتی ایرانی از فناوری‌های روز بهره بگیرند و در نهایت تولید را افزایش و قیمت‌ها را کاهش دهند، به‌تدریج با قواعد و استانداردهای بازار جهانی منطبق می‌شوند و قادر به افزایش صادرات و حتی افزایش فروش داخلی خواهند شد.


این امکان برای تولیدکنندگانی که از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند فرصتی مناسب وجود می‌آورد که علاوه ‌بر کار کردن روی صادرات به‌بازارهای هدف فعلی، زمینه‌ای ایجاد شود تا محصولات تولید شده در ایران راهی به‌بازارهای جدید پیدا کنند. برای رسیدن به این مهم ضروری است تا در زمینه بازاریابی و بین‌المللی کردن برندهای تجاری داخلی از طریق فناوری‌های روز دنیا تلاش بیشتری شود.


 مطلب ظرفیت‌های محصولات ایرانی (۱) " حتما بخوانید

کیفیت رمز ماندگاری شیرینی‌های سنتی ایرانی

در پخت هر نوع شیرینی و غذا رنگ، طعم و ماندگاری سه اصل مهم است که این روزها توجهی به آن نمی‌شود و کاربر فریب ظواهر و رنگ‌های غیر طبیعی غذا و شیرینی را می‌خورد در حالی که آنچه مصرف می‌کند، دشمن سلامتی است. در حال حاضر شیرینی‌هایی که پخت و در بازار مصرف می‌شود حداکثر تا یک هفته تازگی دارد اما در گذشته شیرینی‌هایی پخت می‌کردیم که تا یک‌ماه ماندگاری داشت.


اما کیفیت پخت شیرینی موضوعی است که بسیاری از کارشناسان تغذیه عقیده دارند این روزها با رنگ‌ها و طعم دهنده‌های مصنوعی زیر سوال رفته و به جای خاصیت بخشی به غذایی چاق‌کننده و زمینه ساز بیماری‌های مختلف تبدیل شده است.


ظرفیت‌های محصولات ایرانی (۲)
ظرفیت‌های محصولات ایرانی (۲)
 


لزوم فرهنگ‌سازی در شناخت و خرید محصولات سنتی ایرانی

در قدیم برای پخت شیرینی از روغن دنبه و کره به‌جای روغن نباتی، پودر قند که با آسیاب سنگی قند سابیده می‌شد، آرد کیفی، تخم‌مرغ طبیعی و افزودنی‌های رنگی طبیعی شامل کاکائو، زعفران و آرد نخود از جمله موادی بود که در انواع خمیر استفاده می‌شد.


با وجود این‌که شیرینی‌های محلی هنوز کاربر خاص خود را دارد و شهروندان و حتی گردش‌گران از آن استقبال می‌کنند، شیرینی‌پزهای جدید و حتی قدیمی به آن بی‌توجه بوده و به‌جای آن شیرینی‌های وارداتی را پخت می‌کنند. این موضوع موجب شده سلیقه خرید شهروندان نیز تغییر کند و حتی در مهمانی‌ها و مراسم سرو شیرینی‌هایی رنگ و لعاب دار نشانه شان اجتماعی قلمداد شود.


این همان نکته‌ای است که بسیاری از پزشکان نیز به آن تاکید دارند و اعتقاد دارند افزودنی‌های غیر مجاز می‌تواند مشکلات بی‌شماری را برای سلامتی بوجود آورد، چنانچه هم‌اکنون در پخت شیرینی رعایت کیفیت قربانی ظواهر شده و به‌سادگی می‌توان رواج بیماری‌های قندی را مشاهده کرد. بدون شک توجه به‌ظواهر نه‌تنها در همه مشاغل بلکه در شیرینی فروشی هم وارد شده و فروشنده مجبور است برای جلب کاربر در برخی مواقع کیفیت را در اولویت‌های بعدی قرار دهد.


اما این روزها با سرک کشیدن به ویترین و لیست خرید بعضی از قنادی‌ها می‌بینیم که در کمال تعجب تعرفه قیمت خیلی از شیرینی‌های سنتی نسبت به شیرینی‌های امروزی بسیار پایین‌تر است اما در عوض هنوز هم کاربران این چیز کیک‌ها و رولت‌های مکزیکی و شیرینی‌های ایتالیایی بیشتر و بیشتر... اما خب متاسفانه این تغییر ذائقه اجتناب ناپذیر است و در تمام دنیا و در تمام زمینه‌ها شاهد آن هستیم.


مثلا چقدر تاکید می‌کنند که به جای فست فود مردم غذاهای سالم و ترجیحا سنتی خودمان را بخورند یا مثلا در گذشته از آب و دوغ و انواع عرقیات در سفره‌ها به‌عنوان نوشیدنی استفاده می‌شد اما این روزها، نوشابه‌های گازدار جای تمام آن نوشیدنی‌های سنتی را گرفته است.

خب طبیعی است که این اتفاق برای انواع شیرینی‌ها هم بیفتد و مردم تمایل زیادی با استفاده از شیرینی‌های جدید  به جای شیرینی‌های سنتی داشته باشند، که در این زمینه به فرهنگ‌سازی بیشتری نیاز داریم تا مردم را از مضرات خوراکی‌های جدید مثل فست فودها یا شیریی‌‌های غیرسنتی آگاه سازیم. در صورت گستردگی و در دسترس بودن شیرینی‌های سنتی، می‌تواند در ذائقه مردم به مرور زمان تاثیر گذار باشد.


یادمان نرود

اما یادمان نرود که حالا هم ویترین خیلی از قنادی‌های ما در تسخیر شیرینی‌ها و حتی دسرهایی است که از کشورهای آن طرف آبی به ما رسیده است. شیرینی‌هایی که شاید به‌دلیل خوش‌مزه بودن، نتوانستیم جلوی ورود بیگانه‌شان را بگیریم، اما در کنار این موضوع نباید سنت‌های اصیل ایرانی اسلامی خود را در پخت و پز فراموش کنیم.


خیلی از شیرینی‌ها که در حال حاضر منسوب به کشورهای همسایه ایران است از آنجا که مرزهای ایران در گذشته بسیار وسیع‌تر از امروز بوده در واقع متعلق به ایران هستند ولی ما متولی‌ای برای حفظ این سرمایه‌ها نداشتیم و توریسم در ایران بسیار ضعیف است و توریست باعث می‌شود خیلی چیزها بنام کشوری در دنیا معروف شود، لذا خوراکی‌های‌ ما مورد بی‎توجهی قرار می‌گیرد. چون در دنیا شناخته شده نیست و کم‌کم فراموش می‌شود.


پاسداری از میراث فرهنگی و سنتی ایرانی

واقعا تا به امروز متولیان و مثلا دغدغه‌مندان میراث فرهنگی شفاهی به این موضوع فکر کرده‌اند که می‌توانند با یک همت ساده، دست به‌دست هم دهند و این میراث ارزش‌مند پخت و پزهای سنتی را از دل مادر بزرگ‌ها بیرون آورده و یک‌جا جمع‌آوری کنند و در حفظ آن بکوشند؟


هیچ خاطره‌ای دل‌نشین‌تر از بوی شیرینی در حال پخت، که با آماده شدن و برو و به یاهای نزدیک مناسبت‌های خاص ادغام می‌شود نیست و نباید فراموش کنیم که این خاطرات برای کودکان ما بسیار ارزش‌مند خواهد بود. هم خاطره خوشی باقی می‌گذارد و هم شیرینی‌های با کیفیتی به مراتب بالاتر از شیرینی‌های صنعتی قنادی‌ها، خواهیم داشت و هم این‌که این سنت را زنده نگه داشته‌ایم.


رواج صنعت گردشگری با محصولات سنتی ایرانی

یکی از شیوه‌‏های جذب سرمایه برای کشورها، صنعت گردشگری و توریسم با شیوه فناوری روز دنیا یعنی فناوری‌های دیجیتال است. با کمک از فناوری دیجیتال در این صنعت، گردشگران با خودشان سرمایه می‏‌آورند و براحتی می‌توانند بسیاری از محصولات کشورهای مختلف را به‌منظور سوغاتی به کشورهای خودشان ببرند. ایران کشوری است که با تنوع محصولات سنتی می‌تواند از این شیوه، بهره‏‌‌برداری خوبی کند.


نتیجه گیری:

حذف رقابت‌های منفی به عنوان عمده‌ترین مانع پیش‌روی شیرینی‌های سنتی مرغوب و مجاز می‌تواند تا حد زیادی حضور این محصولات را در بازارهای مختلف تثبیت کند. تولید‌کنندگان نیز باید با ارتقای کیفیت محصولات خود، تنوع در طراحی محصول و نیز حضور گسترده در بازار در این راستا بکوشند. شيرينی‌های سنتی ايرانی با توجه به داشتن کيفيت بالا و طعم دل‌نشين و بدون داشتن مواد نگه‌دارنده،‌ سالم و قابل دفاع هستند، اما با اين وجود سهم چندانی در بازار بزرگ جهانی، ندارند.


کشورهای جهان، از ظرفيت کالاها و محصولات توليدی منحصربه‌فرد خود، برای صادرات و ايجاد اشتغال، نهايت استفاده را می‌کنند. شيرينی‌های ايرانی، از کالاهايی است که نظير آن در هيچ جای دنيا يافت نمی‌شود، اين بدان معناست، که می‌توان با ياری رساندن به توليدکنندگان و امکان استفاده از فناوری‌های دیجیتالی روز دنیا گام موثر‌ی در حوزه فرهنگ‌سازی و شناخت شیرینی‌های سنتی ایرانی و فروش داخلی و صادرات غيرنفتی برداشت.


ظرفیت‌های محصولات ایرانی (۲)
ظرفیت‌های محصولات ایرانی (۲)
 


شکا سامانه‌ای برای آشنایی کاربران و هم‌چنین آشنایی با تولید‌کنندگان و محصولات ایرانی که با سیستم دایرکتوری همراه با فناوری دیجیتالی و برگرفته از عنصر اصلی پیشرفت اقتصادی کشورهای پیشرفته جهان «اقتصاد مقاومتی»، که افزون بر فروش داخلی به معرفی و فروش محصولات داخلی برای کاربران جهانی بصورت محصولات صادراتی و محلی برای جذب توریست‌ها که تمایل دارند را در یک پلتفرم فراهم آورده است.

تولیدکنندگان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه دایرکتوری فروشگاه اینترنتی شکا علاوه بر تبلیغات مداوم در سایت‌های معتبر و... ، رتبه‌بندی (سئو) رتبه اول گوگل، برند و محصولات خود را جهانی کنند و از امکانات موجود در این سامانه کمال استفاده را نمایند. در این سامانه دایرکتوری محصولات با کیفیت خود را با تصاویر جذاب و با کیفیت به کاربران خود به اشتراک بگذارید و شفافیت در انتخاب، اولین خرید و تجربه کاربران‌تان را از یک سامانه دایرکتوری و فروشگاه اینترنتی برای آن‌ها فراهم آورند.


شُکا نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازنده شما را صمیمانه ارج نهاده و به آن به‌عنوان مرجعی مهم و قابل اعتماد می‌نگرد. بهبود امور و داشتن جامعه‌ای سالم آرزوی ما و نظرات شما یاریگر ما در ارائه‌ی هر چه بهتر خدمات است از این‌رو مشتاقانه منتظر ارسال ایده‌ها، پیشنهادات شما هستیم.

 

 حمایت از تولید‌ داخلی و معرفی محصولات ایرانی با نشان ایرانی یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق تولید ملی است 

 فروشگاه اینترنتی شکا پل ارتباطی مطمئن تولید‌کننده و مصرف‌کننده ایرانی 

 روابط عمومی سایت جامع فروشگاهی شکا 

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال نمایید:


        instagram  

با خبر شدن از جدیدترین محصولات با عضویت در خبرنامه

برای اطلاع از جشنواره تخفیفات شکا ، جدیدترین محصولات و طرح های ویژه فروش در خبرنامه فروشگاه شکا عضو شوید.

 حمایت از محصولات ایرانی
سال رونق تولید
هدف از تاسیس فروشگاه اینترنتی حذف واسطه ها و دلالان و کارکرد آن بصورت خدمات کاملا الکترنیکی در صنعت وب و فناوری دیجیتال و اطلاعات به تولیدکنندگان و کاربران و معرفی و فروش محصولات تولید‌کنندگان ایرانی است. ایجاد فرهنگ سازی و حمایت از تولید ملی در جهت یک حرکت جمعی ، اراده ملی و نهضتی همگانی از اهداف این مرکز می‌باشد. شعار ما هر جا قصد خرید داریم کالا و محصولات ایرانی را انتخاب کنیم .